Moderna patientrum minskar smittrisken
Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg är Sveriges största sjukhus och ett av de större universitetssjukhusen i Europa. Mitt på sjukhusområdet sticker en 15 våningar hög byggnad upp, kallad höghuset. Byggnaden är uppförd på 1950-talet och innefattar mestadels vårdplatser. 2018 fick Skanska i uppdrag att renovera våningarna 6, 8 och 9.
Våningsplanen bestod av fyrabäddsrum med WC och dusch i korridoren. Denna lösning innebar både otillräckligt utrymme för patienter i salarna samt för hjälpmedel och anhöriga som var på besök. Utöver det behövde patienterna gå ut i korridoren för att besöka toaletten vilket medförde en ökad smittrisk.
Från fyrabäddsrum till tvåbäddsrum
Skanskas uppdrag innebar att vårdavdelningarna gjordes om från fyrabäddsrum till tvåbäddsrum med egna toaletter och duschar. Rummen försågs även med en så kallad spoldesinfektor där vårdpersonalen rengör och desinficeras sugflaskor, bäcken, urinflaskor, handfat och hinkar.
Våningsplanen som renoverades gjordes stomrena. Höghusets konstruktion utgörs av bärande korridorsväggar, vindavstyvande tvärväggar och bjälklag av betong. Det medför att alla förändringar behöver anpassas så att ingrepp i den bärande konstruktionen begränsas och den befintliga rumsindelningen bör så långt som möjligt bibehållas.
Utmaning med pågående verksamhet
Projektet innebar en utmanande koordinering då våningsplanen som renoverades inte låg intill varandra. Det var alltså av största vikt att inte störa den pågående verksamheten på närliggande våningsplan.
Dessutom utfördes även byte av hela husets stamnät gällande fiber och värme parallellt med övriga arbeten.
Löpande dialog med verksamheten
Vi planerade tidigt materialflödet och logistiken och hade en löpande dialog med verksamheten. Genom täta avstämningar kunde vi anpassa oss utifrån behov och önskemål och på så sätt minimera störningsmomenten.
Tack vare den goda samverkan som fanns i projektet kunde vi tillsammans hantera utmaningar och möjligheter.
Projektet överlämnades i sex delöverlämningar där den sista delen togs i bruk i april 2021. Samtliga delar överlämnades i tid enligt utsatt planering