c

Sävenäs tågdepå, Göteborg

  • På Sävenäs tågdepå finns möjlighet till modernt och högteknologiskt underhåll av tågen.
  • Sävenäs tågdepå ligger på en så kallad säker bangård.
  • 2021 fick Skanska i uppdrag av Västtrafik och Jernhusen att bygga den nya tågdepån.

Modern tågdepå möjliggör utökad kapacitet

Västra Götaland växer och Västtrafik har som mål att fördubbla dagens tågresande till 130 000 dagliga resor år 2035. För att möjliggöra denna utveckling och kunna hantera alla tåg behövs därför en ny tågdepå vid Sävenäs.

2021 fick Skanska i uppdrag av Västtrafik och Jernhusen att bygga den nya tågdepån med tillhörande spåranläggning samt om- och utbyggnad av intilliggande byggnad med verkstäder, miljörum, teknikrum, lager, personalutrymmen och kontor.

Högteknologiskt underhåll av tågen

Sävenäs tågdepå gör det möjligt för Västtrafik att öka kapaciteten och underhålla de 45 nya X80-tågen som levereras i april 2025. På tågdepån finns möjlighet till modernt och högteknologiskt underhåll av tågen. På depån sker även tvätt, service och reparationer.

X80-tågen är 80 meter långa och väger nästan 200 ton. I den nya tågdepån finns två spår som är 180 meter långa vilket innebär att det finns utrymme att hantera fyra X80-tåg samtidigt.

85 meter långa spårgravar

I depån har vi gjutit två så kallade spårgravar som är 85 meter långa. Här kan servicepersonal gå under tågen och serva och inspektera dem. Vi har även installerat två serviceplatser där tågen kan lyftas upp. Och på de andra två serviceplatserna finns skjutbara takplattformar vilket möjliggör ett säkert och effektivt arbete på tågens tak.

Säker bangård medför särskilda rutiner

Sävenäs tågdepå ligger på en så kallad säker bangård. Inom Trafikverket finns det elva bangårdar med nödlägesplan för att göra det säkrare för personalen som arbetar där. På dessa bangårdar finns det ordnings- och skyddsregler och särskilda rutiner för tillträde.

Vi ansökte därför om särskild behörighet för all vår personal. Medarbetarna har dessutom genomgått en säkerhetsutbildning.

Förorenad mark och invasiva växter

När projektet påbörjades upptäcktes tidigt att marken vi skulle arbeta på var väldigt förorenad. Detta krävde en omfattande sanering och vi behövde skicka massor på deponi.

På bangården fanns dessutom den invasiva växten kanadensiskt gullris som har en stor spridningsförmåga och lätt kan konkurrera ut andra växter. För att minimera spridningen hanterades växten med stor försiktighet och skickas på deponi.

Byggd enligt Miljöbyggnad, nivå silver

Sävenäs tågdepå är byggd enligt Miljöbyggnad, nivå silver. Silvernivå kräver mer av byggnaden än att bara följa lagkrav. Här måste bland annat solskyddet, ljudmiljön och ventilationen vara mycket bättre.

För att reducera projektets koldioxidutsläpp har vi använt oss betong med lägre klimatpåverkan och klimatkompenserad armering. Vi har även installerat solceller på taket.

Vi påbörjade arbetet med Sävenäs tågdepå i början av 2022 och kunde lämna över projektet till kunden i augusti 2023.

Här har vi samlat ett urval av våra svenska referensprojekt

Antal projekt

loading