Sverige har många smultronställen värda en omväg, och vi har haft glädjen att bygga några av dem. Från Sveriges högst belägna väg till bron som är länken ut i Europa.
Sverigepärlor värda en omväg
Skanskas Sverigepärlor
På spaning efter ren
Flatruetvägen, Jämtland
Sveriges högst belägna allmänna väg förenar Funäsdalen med Ljungdalen och slingrar sig genom fjällkedjan längs den norska gränsen. Högsta punkten ligger 975 meter över havet och här är chansen stor att du både får se ren, älg och en och annan fjällräv.
2014 fick Skanska uppdraget att bygga broarna över Kojebäcken, Rutjärnsbäcken och Skärkan. De leder vägen över raviner, dalgångar och bäckar, och gör färden säkrare för både lokalbefolkningen och turister på väg till skidsemestern. Broarna har också stor betydelse för samernas rennäring och är kraftiga nog att klara de tunga plogbilarna som är i farten från oktober till maj.
Ska du prova på fjällvandring för första gången kan Flatruet vara den perfekta platsen, och vill du inte vandra – ta cykeln! Det är lätt att ta sig fram och turen bjuder på en fantastisk utsikt över fjälltopparna. Foto: Britta Ellénius
Museum i ny kostym
Nationalmuseum, Stockholm
2018 återinvigdes landets pampigaste museum efter en fem år lång ombyggnation. Det var den första stora renoveringen av Nationalmuseum sedan invigningen 1866 och målet var att återställa fastigheten till sitt ursprungliga utseende. Renoveringen omfattade bland annat nya publika ytor, höjning av golvet i ljusgårdarna, sänkning av golvet i källarplanet, installation av hissar och byte av samtliga tekniska installationer.
Att bygga om en kulturminnesmärkt nationalskatt, fylld av ovärderliga hantverksdetaljer och 700 000 konstföremål från 1500-talet och framåt, är ingen enkel sak. Skanskas hantverkare fick gå oerhört varsamt fram i varje steg av byggprocessen. En av de största förändringarna är ljusinsläppet. Tidigare täcktes fönstren över för att skydda konsten mot solljus. Nu sitter där i stället högteknologiska fönster som släpper in ljus utan att skada.
Foto: Unsplash
Stationshus med anor
Vännäs station, Västerbotten
Tre mil väster om Umeå ligger Vännäs järnvägsstation som har ett ovanligt vackert stationshus från 1891. Arkitekten siktade på en fornnordisk stil och gick loss på drakhuvuden, svarvade träkolonner och snickeridetaljer. När stationen behövde restaureras fick Skanska i uppdrag att höja och bygga om plattformen, samt montera det restaurerade, kulturminnesmärkta plattformstaket.
Lite kuriosa. Kanske har du hört om det koreanska par som 1993 försökte köpa en tågbiljett från Stockholm till Venedig (Venice), men hamnade i Vännäs? Det bästa med historien är att den är sann. Västerbottens Kuriren intervjuade paret som var mycket förbryllade.
Foto: Sofia Tjärnström, Vännäs kommun
Visste du att Skanska byggde Skara Sommarland som invigdes 1984?
Paradis vid fågelsjö
Naturum Tåkern, Östergötland
Tåkern är en av Nordeuropas mest betydelsefulla fågelsjöar där du kan få se både vassångare, skäggmes och rördrom. För att bevara Tåkerns höga naturvärden är sjön och de närmsta omgivningarna avsatta som naturreservat.
Runt sjön finns fyra besöksområden; Glänås, Hov, Svälinge och Väversund. I det största, Glänås, har Skanska byggt ett besöks- och informationscentrum ritat av Wingårdhs arkitekter. Tak och fasader är täckta med ett 280 millimeter tjockt skikt av vass utanpå ett isoleringsskikt på ytterligare 200 millimeter. Utmärkande för byggnaden är att den saknar räta vinklar och till stor del består av ett långt sluttande tak. I detta paradis för naturintresserade finns också vandringsleder, fågeltorn, grillplatser, sagostig och naturlekplats.
Foto: Stefan Åström
Ö-turisternas sommarfavorit
Ölandsbron, Kalmarsund
Ingen annan bro förknippas mer med lata sommardagar och husvagnsmys än Ölandsbron, men visste du att det var ett av sin tids mest utmanande byggprojekt? Arbetet startade 1967 och en av de största utmaningarna var de hårda väderförhållandena. Isande vindar, kyla och storm, ihop med det salta östersjövattnet, påverkade grundläggningen och monteringen av brodelarna, men också säkerheten för Skånska Cementgjuteriets medarbetare.
Trots problem och förseningar lyckades det avancerade brobygget och Ölandsbron kunde invigas den 30 september 1972. Den var då Europas längsta bro och är fortfarande en av Sveriges viktigaste förbindelser med fastlandet.