Historien om Skanska

Vår historia är din historia

Allt började med en man och hans vision om ett bättre samhälle. 1887 startade Rudolf Fredrik Berg Skånska Cementgjuteriet och förändrade Sverige i grunden, både som innovatör och idealist med starka sociala värderingar. 

Sedan dess har milstolparna blivit många. Redan 1887 byggde vi Sveriges första cementbro, och vi har bokstavligen lagt grunden till både Kungliga Operan, Centralposthuset och Rosenbad.

Visste du att Skanska byggt en hemlig fabrik under jord? Eller att vi mot alla odds flyttat två egyptiska tempel? Häng med på en resa genom historien som gjort Skanska till det företag det är i dag.

En pionjär och föregångsman

Skanskas grundare Rudolf Fredrik Berg trodde att det som är bra för människorna och samhället, det är också bra för affärerna. Till exempel initierade han Sveriges första arbetsförmedling. Han grundade också en skola, ett bibliotek, en bank och en vårdcentral.

Visionerna stannade inte innanför Sveriges gränser. RF Berg hade höga ambitioner: ”Bolaget måste sköta sin affär, ej såsom en lokalfabrik för ett litet land i ett hörn av världen, utan såsom en fabrik vilken är nödsakad att deltaga uti världstävlan”.

Möt en idealist som förändrade det svenska samhället i grunden.

Läs mer om Rudolf Fredrik Berg

Första betongbron och andra milstolpar

01 Skrämmande nymodighet - 1
1 av 9 Skrämmande nymodighet | Skanska har byggt mängder av pampiga broar genom åren, men det är kanske mindre känt att vi 1887 byggde Sveriges första betongbro? Det var samma år som Skånska Cementgjuteriet startades och det fanns en allmän skepsis kring det nya materialet. För att lugna innevånarna i skånska Jordberga gömde man därför betongen under ett lager av huggen granit. Stenarna på utsidan gav konstruktionen ett stabilt intryck. Bron trafikeras än i dag.
02 Grundläggande styrka - 1
2 av 9 Grundläggande styrka | Skånska Cementgjuteriet blev snabbt känt för att klara svåra grundläggningar av så kallade monumentalbyggnader. 1898 invigdes nya Kungliga Operan i Stockholm där grunden innehöll hela 9 000 kubikmeter betong. Vi fick också lägga betonggrunderna till Rosenbad som stod klar 1902 och Centralposthuset som invigdes 1903. Andra utmanande anläggningsuppdrag för tiden var stora hamnar. Torrdockan i Malmö var 1909 Skandinaviens största med en längd av 163 meter.
03 Kraftiga konstruktioner - 1
3 av 9 Kraftiga konstruktioner | Industrins behov av elektricitet påskyndade utbyggnaden av de stora kraftverken i Sverige. Ett betonggjutarlag bestod vid den här tiden av blandare, stampare, formbyggare, smeder och transportarbetare. Stora byggen krävde således mängder av skickliga arbetare, något som Skånska Cementgjuteriet kunde erbjuda. Redan år 1900 stod Kvarnsvedens kraftstation färdig. Ett annat tidigt kraftverksbygge var Bullerforsen som hade en byggkostnad på hela 1,5 miljoner kronor år 1910.
04 Med imponerande mått
4 av 9 Med imponerande mått | 1925 startade byggandet av en dubbelspårig järnvägsbro över Årstaviken i Stockholm. Ett toppmodernt projekt för tiden där byggandet rationaliserats med transportrännor, kranar och handvevade verktyg. Grundläggningen av bropelarna skedde under vatten med hjälp av kassuner, en slags arbetslådor, som sänktes ned och hölls täta med tryckluft och övertryck. Årstabron var vid tiden Sveriges längsta bro med sina 753 meter och invigdes av kung Gustav V i november 1929. Bron klassades som byggnadsminne 1986.
05 Full fart framåt
5 av 9 Full fart framåt | 1952 var Lundavägen Sveriges mest trafikerade väg med 6 000 bilar per dygn. Skånska Cementgjuteriet var en av flera entreprenörer som fick dela på uppdraget – att bygga Sveriges första motorväg mellan Malmö och Lund. Vägen skulle bli enorm. Dubbla körbanor med en bredd av sju meter vardera, åtskilda av en tre meter bred mittremsa. Många skåningar hade svårt att förstå behovet av en så stor väg mitt i jordbrukslandskapet. Den 11 kilometer långa motorvägen byggdes i betong och krävde en arbetsstyrka på 400 man. Den 8 september 1953 invigdes den nya autostradan och Prins Bertil var den första att provköra sträckan. I dag heter vägen E22 och är Skånes mest trafikerade väg.
Svartvitt foto av flerbostadshus från 50-talet med "Folkabubblor" parkerade framför samt cyklister och en kvinna med barnvagn.
6 av 9 Hem för alla | På 1950-talet lanserade Skånska Cementgjuteriet en metod som skulle revolutionera husbyggandet. Allbetongmetoden handlade om prefabricerade betongelement som tillverkades i fabrik och sedan sattes ihop till bostäder. Det fanns många fördelar med konceptet. Tillverkningen kunde ske under kontrollerade former och behovet av arbetskraft minskade, vilket både sänkte kostnaderna och effektiviserade arbetet. Under miljonprogrammet 1965 till 1974 skulle bostadsbristen i Sverige byggas bort. Där blev betong och cement, i kombination med industrialiserade byggmetoder, avgörande för att planerna skulle lyckas. Under den här perioden byggde vi 10 000 nya bostäder varje år! Bilden visar ett hus i Malmö som var det första att byggas enligt den nya metoden.
07 Hjälteinsatsen på brobygget
7 av 9 Högakustenbron stod klar 1997 och är med sina 1,8 kilometer en av världens längsta hängbroar. Att bygga bron var ingen lätt sak då arbetet skedde i en miljö med hårda vindar, omfattande snöfall och nedisning. Vid ett tillfälle började det brinna på en av pylonerna 80 meter över marken. En kranförare blev dagens hjälte när han snabbt kunde sätta hantverkarna i säkerhet med hjälp av sin lyftkran.
08 Nationalmuseum i ny kostym
8 av 9 2018 återinvigdes landets pampigaste museum efter en fem år lång renovering där målet var att återställa fastigheten till sitt ursprungliga utseende. Skanskas hantverkare fick gå oerhört varsamt fram i varje steg av byggprocessen. En av de största förändringarna är ljusinsläppet. Tidigare täcktes fönstren över för att skydda konsten mot solljus. Nu sitter där i stället högteknologiska fönster som släpper in ljus utan att skada.
09 Ny bro för ljusare nätter
9 av 9 2021 öppnades Göteborgs nya länk mellan fastlandet och Hisingen byggd av Skanska. Den 1 380 meter långa Hisingsbron är en så kallad lyftbro av stål och betong. Bron har en segelfri höjd på 12 meter som, när den öppnas, blir 28 meter. De fyra pylonerna har en höjd på 55 meter över vattenytan. Bron har dessutom ett avancerat ljussättningssystem som gör att den kan belysas vackert på natten.

Sju udda saker du inte visste om Skanska

Vad har mjölkkor, Abba och isbjörnar med Skanska att göra? Vi har hunnit med mycket kul sedan starten i en källare i skånska Limhamn 1887. Här kan du läsa om några av de mest spektakulära och unika detaljerna ur vår långa historia.

 

1.      Skanska hjärta Abba = sant

Sveriges största hitmaskin genom tiderna har faktiskt flera beröringspunkter med Skanska. Abba slog igenom stort när de vann Eurovisionsschlagerfestivalen i Brighton i Storbritannien 1974. Finalen hölls i Brighton Dome, byggd 1805 men renoverad strax före finalen av enheten som snart skulle bli Skanska UK. I Stockholm renoverades Cirkus av Skanska för att ge plats åt Björn Ulvaeus och Benny Anderssons succémusikaler. Dessutom färdigställde Skanska Benny Anderssons nya inspelningsstudio Mono Mix Studio i Stockholm 2011. Thank you for the music.

2.      Självförsvar i Svalbard

Universitetscentret på Svalbard ligger på 78:e breddgraden och är därmed världens nordligaste institution för högre utbildning. Mellan 2004 och 2005 byggde Skanska universitetets nya forskningspark. Allt byggnadsmaterial och nödvändig utrustning skeppades från Norges fastland, ibland med assistans av isbrytare. På grund av tjälen i marken byggdes hela anläggningen på pelare. Eftersom det finns gott om isbjörnar i området var byggnadsarbetarna också tvungna att lära sig använda gevär, för att kunna försvara sig vid en eventuell attack!

3.      När korna råmade på Surbrunnsgatan

När första världskriget bröt ut 1914 ledde det till lågkonjunktur och hög arbetslöshet i Sverige. Många människor sökte sig till städerna för att kunna försörja sig, med livsmedelsbrist och svält som följd. För att säkerställa att de anställda fick näring i sig köpte Skånska Cementgjuteriet helt sonika fyra mjölkkor som sedan inhystes i bolagets stall på Surbrunnsgatan i centrala Stockholm.

4.      Tre gånger Agne

Det låter kanske konstigt, men Skanska har faktiskt haft tre generationer medarbetare med samma namn. Den förste med namnet Agne Sandberg började på bolaget 1916 och var Skanskas vd mellan 1933 och 1952 och dess ordförande fram till 1962. Näste Agne Sandberg arbetade på Skanska mellan 1950 och 1966. Agne Sandberg den tredje började i bolaget 1987 och driver i dag Agne Sandbergs Stiftelse som bildades 1953 för att stödja medarbetare som vill utbilda sig vidare.

5.      Fem månader som gisslan

Under ett vattenkraftsbygge i indiska Kashmir 1991 hände det som inte får hända. Två av Skanskas ingenjörer kidnappades av militanta separatister. De två männen hölls som gisslan, men lyckades fly efter 97 dagar i fångenskap. Enligt en artikel i LA Times tog de chansen när kidnapparna sov och gick till fots i flera mil innan de kunde kontakta polisen i byn Bijbehara, söder om Kashmirs huvudstad Srinagar. Arbetet med Uri Dam stoppades i åtta månader, men återupptogs efter löften om bättre säkerhet för Skanskas medarbetare.

6.      Här värmer fansen upp på parkeringsplatsen

Ett av Skanskas mest ikoniska byggen är MetLife Stadium i New Jersey – hemmaarena för både New York Giants och New York Jets. Det är den första sportanläggningen som byggts gemensamt för två lag i den amerikanska fotbollsligan NFL. Arenan, som kan ta emot 82 500 åskådare, invigdes 2010 med en konsert av publikfavoriterna Bon Jovi och Eagles, innan fotbollsspelarna intog fältet för första gången.
MetLife Stadium har 52 barer och restauranger, sju lounger och 217 luxuösa VIP-loger. Utanför stadion finns den idealiska platsen för fansens traditionella uppvärmningsfester – 27 500 parkeringsplatser!

7.      Hemliga flygplansfabriken under jord

Saabs flygplanstillverkning ansågs vara avgörande för Sveriges krigsberedskap, så när andra världskriget var ett faktum genomfördes en galen plan. I samarbete med Skanska flyttades hela flygplanstillverkningen ner under jord. Ett unikt projekt där 21 000 kvadratmeter sprängdes fram ur berggrunden. Den nya anläggningen byggdes på rekordtid och stod klar i december 1945.

Korta videofavoriter

1 av 14 Autostradan Lund - Malmö, 1953
2 av 14 Betongfigurer i Uppsala domkyrka, 1887
3 av 14 Kungliga operan i Stockholm 1890-talet
4 av 14 Timmermän på hög höjd
5 av 14 Asfaltering mellan Stockholm och Norrtälje, 1926
6 av 14 Jordbergabron i Skåne, 1887
7 av 14 Årstabron i Stockholm, 1926
8 av 14 Alnöbron utanför Sundsvall, byggtid 1961-1964
9 av 14 Ölandsbron, byggtid 1967-1972
10 av 14 Sandöbron över Ångermanälven, tidigt 1940-tal
11 av 14 Landningsbana på Arlanda, 1958
12 av 14 Lindökanalen i Norrköping, 1950-tal
13 av 14 Flytt av templen i Abu Simbel i Egypten,
14 av 14 Taxiresa genom 60-talets Göteborg

Bilder ur arkivet

Husbygge vid Surbrunnsgatan i Stockholm år 1897.
1 av 12 Husbygge vid Surbrunnsgatan i Stockholm år 1897.
Svartvitt foto av arbetare som står inuti en rund byggnadsställning i trä .
2 av 12 Ny vattenreservoar Karlskrona år 1898.
Malmö 1925 kopiera
3 av 12 Malmö år 1925.
Asfaltläggning på gata 1929 Malmö kopiera
4 av 12 Asfaltläggning på gata i Malmö år 1929.
Vy över brobygget
5 av 12 Sandöbrons första brovalv som välte första september år 1939.
Vy över brobygget Sandöbron 1941 kopiera
6 av 12 Vy över brobygget Sandöbron år 1941.
Sandöbron 1943 kopiera
7 av 12 Sandöbron år 1943.
Vy över färdigbyggda kvarteret Malmö 1957 kopiera
8 av 12 Vy över färdigbyggda kvarteret Malmö år 1957.
Exteriör Malmö 1958 kopiera
9 av 12 Malmö år 1958.
Stadion Malmö 1958 kopiera
10 av 12 Stadion i Malmö år 1958.
Affärshus med bl a Handelsbanken och Tempo, uppfört av Skånska Cementgjuteriet Malmö 1962 kopiera
11 av 12 Handelsbanken och Tempo, uppfört av Skånska Cementgjuteriet i Malmö 1962
Sergels torg 1969 kopiera
12 av 12 Sergels torg år 1969.

Ur vårt filmarkiv

1 av 8 Tingstadtunneln byggs i Göteborg på 1960-talet
2 av 8 100 år med Skanska 1887-1987
3 av 8 Uppförande av radhus med preabricerade betongelement
4 av 8 Miljonprogrammet - Att bygga från grunden
5 av 8 Byggandet av Lindökanalen i Norrköping
6 av 8 Byggandet av autostradan mellan Lund och Malmö 1952-1953
7 av 8 135 år av innovation 1887-2022
8 av 8 Skanska history 1887-2020 (English)

Läs fler guldkorn om vår historia

loading

Våra viktigaste årtal

1887

Skånska Cementgjuteriet bildas av Rudolf Fredrik Berg i Skåne.

1893

Det nya sättet att gjuta betong lägger bland annat grunden för Kungliga Operan i Stockholm.

1897

Skånska Cementgjuteriet börjar att sälja kabelblock i betong till Storbritannien.

1929

Årstabron i Stockholm invigs.

1943

Invigning av Sandöbron över Ångermanälven, som då var världens längsta betongbåge.

1954

Sveriges första motorväg byggs mellan Malmö och Lund.

1956

Bygget av silos i Irak blir det första utländska byggprojektet i modern tid.

1964

Försäljningen överstiger 1 miljard kronor för första gången.

1965

Skanska Cementgjuteriet AB registreras på Stockholmsbörsens A-lista.

1970

Bygger 100 000 hem i det svenska miljonprogrammet.

1971

De första projekten i USA genomförs, till exempel i tunnelbanan i New York och Washington.

1984

På en växande internationell marknad byter företaget namn från Skånska till Skanska.

1996

Bygger hållbara hem i samarbete med IKEA under namnet BoKlok.

1997

Tunnelbygget genom Hallandås leder till en katastrof som blir starten för en miljöanpassning av all verksamhet.

2000

Öresundsbron mellan Sverige och Danmark invigs officiellt.

2000-2008

Omstrukturering för att öka lönsamheten påbörjas och fokus läggs på utvalda marknader. Verksamheter i Afrika, Asien och Ryssland avyttras.

2004

Den globala säkerhetsveckan Safety Week lanseras.

2005

Nollvision införs för arbetsplatsolyckor, etiska brott, miljöincidenter, defekter och förluster.

2007-2014

FNs högkvarter renoveras.

2015

Skanskas värderingar skapas – Värna om livet, Agera etiskt och öppet, Bli bättre - tillsammans och Vid kundens sida.

2016

Hållbarhet blir allt viktigare och Skanska Sverige antar målet om klimatneutralitet till 2045.

2019

Betong med lägre klimatpåverkan används för första gången i Göteborg.

2020

Guldbron i Stockholm anländer med båt från Kina under stor uppmärksamhet från både media och allmänhet.

2022

Pilotprojekt i Slakthusområdet i Stockholm där Skanska driver Sveriges största fossilfria entreprenad.

2023

Skanskas modernaste asfaltverk invigs i Vällsta. Den nya fabriken är byggd för återvinning och drivs med fossilfri bioolja.