Innovationskraft och samverkan i Nybro

I Nybro utanför Kalmar har vi testat något helt nytt för oss på Skanska Sverige - en gjutning av bottenplatta med biokolsblandad betong.

Tre glasburkar på rad med texten biokol på.
1 av 3 Biokol produceras av biogent restavfall som förbränns utan att syre tillförs. På så vis binds kolatomerna i materialet och en kolsänka uppstår.
En man i blå och gula Skanska-kläder jämnar till betong på ett armeringsnät. I bakgrunden står kollegor och besökare.
2 av 3 Det var glada miner och strålande sol när bland annat SVT och SR var på besök för att bevittna Skanska Sveriges första gjutning med biokolsblandad betong.
Man i gul varseljacka häller betong i ett fyrkantigt rör.
3 av 3 Gjutningen med biokolsblandad betong är ett test som nu ska utvärderas.

Gjutningen är ett spännande test på vägen till att bli ett klimatneutralt företag och ett bevis på vad ett brett samarbete inom Skanska och en god relation med kunden bidrar till. För testet, det hade inte blivit av utan vare sig många kompetenta medarbetare inom Skanska eller Nybro kommuns goda vilja.

Ett projekt med höga ambitoner

Det var glada miner och strålande sol när bland annat SVT och SR var på besök för att bevittna Skanska Sveriges första gjutning med biokolsblandad betong. Det var ett miljörum i direkt anslutning till skolan som skulle få sin bottenplatta. En visserligen liten platta, men signalen om Skanskas innovationskraft och hållbarhetsambitioner är desto större.

Projektchefen Tobias Ahlgren på region Hus har tillsammans med kollegor inom region Betong och Sustainovation varit drivande i att få till stånd gjutningen och att han är angelägen om att Skanska ska nå sina klimatmål, det går inte att ta miste på. För även om gjutningen med den biokolsblandade betongen är det kanske mest uppseendeväckande hittills med bygget av Västerängsskolan, så händer det mycket i projektet vars mål är att bygga Sveriges mest hållbara och hoppfulla skola.

- All betong i plattan till skolan är av klimatförbättrad betong. Stommen i skolan består till stor del av limträ som går att återanvända i framtiden och alla maskiner inne på arbetsområdet körs med fossilfria drivmedel, för att nämna några exempel. Vi jobbar hela tiden aktivt med att minska mängden cement i våra betonggjutningar och här testade vi att gå ett steg längre med biokolsbetongen, berättar projektchef Tobias Ahlgren.

- Hittills har vi sparat in utsläpp på cirka 1500 ton koldioxid. Det motsvarar ungefär alla utsläpp vid en nybyggnation av en normalstor förskola eller runt 214 000 resor med SJ-tåg mellan Malmö och Kiruna. Men vi är inte nöjda med det och med den här gjutningen vill vi visa att det går att nå än längre, fortsätter Tobias.

Ett test för framtiden

Gjutningen med biokolsblandad betong är ett test som nu ska utvärderas. Vad det till slut landar i vet man ännu inte, men man vet att det krävs innovation och mod för att Skanska Sverige ska bli ett klimatneutralt företag till 2045. Och betong är en väldigt viktig del av det.

- Vi inom betongbranschen har en viktig uppgift att driva förändring och innovation för att accelerera omställningen till ett mer klimatsmart byggande, det här är ett steg i rätt riktning, säger Viktor Larsson, produktionschef hos region Betong och en av de som arbetat med gjutningen.

Fakta biokolsblandad betong

Biokol produceras av biogent restavfall som förbränns utan att syre tillförs. På så vis binds kolatomerna i materialet och en kolsänka uppstår. Genom att använda biokol i betongen kompenserar alltså biokolens kolsänka för den klimatpåverkan som cementen ger upphov till.

Senast uppdaterad: 2023-09-26