c

Hisingsbrons hjärta på plats

Samtidigt som de flesta av oss varvade ner till semestertempo fick manskapet på Hisingsbrobygget en intensiv sommar. Stora milstolpar har passerats då huvuddelarna sattes på plats inför publik och en framtida klassisk silhuett tar form över Göta Älv.

Lyftspannet  är på plats och utgörs av en stålplatta som mäter 41 x 36 meter
1 av 6 Lyftspannet är på plats och utgörs av en stålplatta som mäter 41 x 36 meter
Lyftspannet är monterat
2 av 6 Lyftspannet är monterat
Lyftspannet bogseras till sin rätta plats på en pråm
3 av 6 I juli kom de sista stora stålleveranserna: lyftspannet och de fyra pylonerna.
Pylonerna bogseras på en pråm
4 av 6 Pylonerna väger 110 ton styck och är 30 meter höga.
Peo Halvarsson i arbetskläder ler mot kameran
5 av 6 De här delarna är hjärtat i bron, det som gör den speciell. De har ett omfattande teknikinnehåll och monteringen kräver stor precision med minimala toleranser: allt ska passa ihop, säger produktionschef Peo Halvarsson.
Ida pratar med en kollega klädd i arbetskläder
6 av 6 Biträdande montagechef Ida Ramic har arbetat hela sommaren och går nu på semester mer än nöjd. Hon har detaljplanerat montaget av pylonerna under hela våren.

I juli kom de sista stora stålleveranserna på fartyg från Sevilla: fyra höga pyloner och ett 662 ton tungt lyftspann seglade upp i älven och brons avancerade maskineri sattes på plats.

– De här delarna är hjärtat i bron, det som gör den speciell. De har ett omfattande teknikinnehåll och monteringen kräver stor precision med minimala toleranser: allt ska passa ihop, säger produktionschef Peo Halvarsson.

Storpublik på plats

Från fartyget lastades de 30 meter pylonerna om till en pråm där de restes i vertikalt läge för att fraktas fram och lyftas upp på sin rätta plats. En spektakulär manöver som samlade stor publik längs kajen och uppe på Götaälvbron som överser bygget.

– Det var roligt med så många positiva människor på plats. Bron tas väl emot av Göteborgarna, det enda de tvekar kring är att den inte kan öppnas helt som den gamla, högre bron. Men de har nog inte insett hur mycket bättre det kommer bli, hur mycket lättare den blir ta sig uppför och nedför. Den tillgängligheten kommer att uppskattas över åren tror jag.

Hundratals ton på millimetern

Biträdande montagechef Ida Ramic har arbetat hela sommaren och går nu på semester mer än nöjd. Hon har detaljplanerat montaget av pylonerna under hela våren.

– Det gick verkligen över förväntan. Tjänstemännen var med och jobbade tillsammans med yrkesarbetarna så vi behövde inte göra någon överlämning, de som har detaljkunskapen drev montaget. Alla yrkesgrupper var väldigt taggade på att göra det så bra som möjligt. Vi upprepade proceduren fyra gånger och för varje gång gjorde alla ett ännu bättre jobb.

Lyften innebar stora utmaningar: pylonerna väger 110 ton styck och den stora ytan fångar varje vindpust.

– Det blåste 5-6 sekundmeter när vi lyfte dem. Vanligtvis är det ingenting, men här blir det som att lyfta ett stort segel. Då är det väldigt viktigt att hålla sig till alla restriktioner och ha rätt kompetens på plats, säger Ida Ramic.

En mobil kran ovanpå bron gjorde första delen av lyften och finjusteringen sköttes med domkrafter. Den tillåtna felmarginalen var ynka en centimeter. Resultatet mättes i pylonernas topp när de ställts på plats: 0-3 millimeters avvikelse på 30 meters höjd.

– Alla var lyckligt förvånade att vi kunde sätta dem så precist. Det var häftigt, det är jag väldigt nöjd med, säger Ida Ramic.

Form och funktion

Pylonernas jobb när de står på plats är att skapa den höjd som lyftbron kräver. De lyfter det rörliga mittspannet upp till 28,5 meters höjd, med hjälp av vardera fyra linor och en motvikt som kompenserar för lyftspannets tyngd. De kröns av tio meter höga pylontoppar som ger en totalt 53 meter hög bro med gracil profil: en silhuett som ska bli signum för Göteborg.

– De blir kronan på verket. Bron har ett ganska speciellt uttryck, visionen har varit att den ska bli en ikon som står ut internationellt. När man ser bron på bilder ska man tänka ’Ah, Göteborg’, säger Peo Halvarsson.

Nästa utmaning blev att lotsa in det väldiga lyftspannet under Götaälvbron: även det en precisionsmanöver, då öppningen är 44 meter och lyftspannet 40 meter brett. I början av september monterades sedan det 750 ton tunga lyftspannet och farleden stängdes av i en vecka. Nästa steg blir att provköra maskineriet inuti pylonerna. Testerna börjar i oktober och fortsätter fram tills att man släpper på trafiken någon gång mellan februari/mars 2021.

2021 tas bron i drift

- Nu förbinder bron äntligen Hisingen med Göteborg, fram till nu har den varit två skilda broar på varsin sida. Det är mentalt viktigt: det har varit en utmaning att få stålet producerat och forslat på plats för montering. Jag tror att alla känner sig stolta över att vi kommit dit vi står nu. Det betyder mycket psykologiskt för hela gänget, det är en positiv kick.
 
Följ vad som händer i brobygget på hisingsbron.se
Senast uppdaterad: 2020-08-19

Rekommenderad läsning