Södra centrala Nacka

Södra centrala Nacka

Nacka stad expanderar, tunnelbanans blå linje byggs ut och det planeras för 14 000 bostäder och 10 000 nya arbetsplatser i området. Detta ställer höga krav på infrastrukturen i Nacka.

Skanska har fått i uppdrag av Nacka kommun och Nacka Vatten och Avfall AB att bygga vägar, torgytor och nya ledningar för vatten, avlopp, el, värme, fiber, tele samt dagvatten längs den centrala stadsgatan Värmdövägen, som går mellan Sickla och Nacka Forum. Vi arbetar även med kringliggande vägar och områden.

Uppdraget är en totalentreprenad som drivs i nära samverkan med Nacka kommun. Kontraktet skrevs 2018 och gäller till 2024. Efter det har Skanska option på fyra år till.

Fakta

Tjänst: Byggverksamhet
Marknadssegment: Exploatering, Grundläggning, Anläggningar, Vatten och avlopp
Byggstart: 2018
Slutfört: 2028
Kund: Nacka kommun
Land: Sverige
Ort: Nacka
Projektstatus: Pågående

Skanskas uppdrag

  • Jordschakt, sanering, masshantering, avtäckning berg och spont.
    Losshållning av cirka 200 000 kubikmeter, med krossning, utlastning, buller- och dammhantering i stadsmiljö.
  • Hantering av befintliga ledningar samt uppgradering och nyförläggning, av vatten, avlopp, dagvatten, el, fjärrvärme och fiber till de nya fastigheterna.
  • Uppbyggnad av cirka tre kilometer vägar, lokalgator, cykelstråk och busshållplatser.
  • Asfaltering, plattläggning, murar, trappor, parkutrustning, belysning, trädlådor och plantering.

Projektet består av flera delprojekt och etapper

Etapp 1 – Värmdövägen vid Sickla samt Sickla bro och Sickla Industriväg
Etapp 2 – Värmdövägen från Finntorp till Järla
Etapp 3 – Värmdövägen/Vikdalsvägen

Delprojekt – Kyrkviksparken
Delprojekt – Finntorpsbron
Delprojekt – Kyrkstigen
Delprojekt – Nya gatan/stadshuskvarteren

Att bygga mitt i trafiken

Att arbeta i stadsmiljö är utmanande. Arbetsplatsen omges av trafikerade vägar med bilar, bussar, gående och ett regionalt cykelstråk. För att inte påverka trafiken i för stor omfattning och för att skapa en tryggare arbetsmiljö stängde vi därför av Värmdövägen och byggde en 700 meter lång asfalterad tillfällig väg på den befintliga banvallen. På så sätt får vi plats att arbeta säkert, trafiken har full framkomlighet och projektet får en kortare tidsplan.

Det pågår dessutom många andra projekt samtidigt som vårt arbete vilket kräver ett stort fokus på samordning och planering.

Ökade krav på klimatanpassning

När nya stadsdelar planeras behöver framtidens klimat vägas in. Ökad nederbörd och stigande havsnivåer ställer ökade krav på klimatanpassning. Mellan Värmdövägen och Saltsjöbanan byggs därför en så kallad skyfallsled. Det är en mur som håller kvar vattnet vid vägen och på så sätt skyddar rälsområdet med sina högspänningsledningar och ballast från översvämningar.

Mängden vägbrunnar har utökats och vid regn rinner dagvattnet in i ett avancerat fördröjnings- och reningssystem. Systemet består av trädlådor som innehåller kammare med fin sand och under det en konstruktion med stora stenar i varierande storlek med matjord mellan sig. Framöver kommer träd planteras i trädlådorna. När dagvatten kommer in från vägen filtrerar sanden bort giftiga partiklar och bevattnar därefter rötterna som har letat sig ut i håligheter mellan stenarna. Överblivet vatten rinner vidare i det gedigna dagvattensystem som går under Värmdövägen för att sen renas ett antal gånger, innan det slussas vidare ut i vattendrag.

El-schaktbil i produktionen

Vi har ett samarbete med beställaren Nacka kommun, åkeriföretaget Bellmans, Nacka energi, tillverkaren Volvo lastvagnar och Skanska som innebär att vi kan använda en el-schaktbil i produktionen. Schaktbilen är den första i sitt slag och projektet var först ut med den i produktion. Kapaciteten i batteriet räcker en hel arbetsdag på en laddning. 

2018
  • Byggstart för Nya gatan
  • Första sprängningen
2019
  • Krossningen vid Nya gatan/stadshusområdet
2020
  • Byggstart Värmdövägen etapp 3
  • Projektstart Värmdövägen etapp 1 Sickla bro
2021
  • Beslut om spårsänkning
  • Första inflytt Nya gatan
2023
  • Tillfällig väg etapp 1 och 2
  • Byggstart etapp 1 och 2
  • Sicka bro rivs
  • Byggstart Kyrkviken
  • Nya gatan slutbesiktigas
2024
  • Saltsjöbanans upphöjning avblåst
  • Byggstart Finntorpsbron
  • Byggstart Sickla Industriväg
  • Byggstart Kyrkstigen

Följ projektet i vårt Instagramflöde

Södra-centrala-nacka-tunnel
1 av 17 Tunneln till tvärbanan vid Sickla Station stod färdig under våren 2024.
Södra-centrala-nacka-uppgrävd-väg
2 av 17 På etapp 2 mellan Finntorp och Järla rivs den uttjänta stödmuren för att ersättas av en nu under 2025.
Södra-centrala-nacka-vy-över-vattnet
3 av 17 Finntorpsbron revs sommaren 2024.
Värmdövägen Framtidsfonden
4 av 17 Visionsbild över Sickla station.
Södra-centrala-nacka-betongbro
5 av 17 Taket av Saltsjöbanans tunnel och kommande Sickla bro.
Södra-centrala-nacka-busshållplats
6 av 17 Nybyggd busshållplats vid Finntorp.
Södra-centrala-nacka-cyklist-vid-avspärrning
7 av 17 Nybyggd busshållplats vid Finntorp.
Södra-centrala-nacka-gångväg-med-snö
8 av 17 Skydd av träd mellan Värmdövägen och Järlaleden.
Södra-centrala-nacka-kvällsvy
9 av 17 Ljussättningen längs Värmdövägen på färdigbyggda etapp 3 vid Nacka Forum nominerades till Svenska Ljuspriset 2024.
Södra-centrala-nacka-ledningar
10 av 17 Kilometer av fjärrvärmerör läggs längs Värmdövägen.
Södra-centrala-nacka-sickla
11 av 17 Gatumiljön vid Stadshusområdet vid Nacka Forum.
Södra-centrala-nacka--sickla-mot-värmdövägen
12 av 17 Utsikt över Sickla station och Sickla bro, hösten 2024.
Södra-centrala-nacka-trappa
13 av 17 Trapp upp från Sickla station till Sickla bro.
Sodra-centrala-nacka_elbil
14 av 17 En 100 procent eldriven schaktbil står på laddning inför kommande arbetsdag längs Södra centrala Nacka. En laddning räcker till en hel arbetsdag. Den första i sitt slag på marknaden. Ett samarbete mellan Volvo lastvagnar, Nacka Energi, Nacka kommun, Bellman Group och Skanska Sverige.
södra-centrakla-nacka-trafik
15 av 17 Formbygge av stödmur längs Värmdövägen. Bilden illustrerar också hur trångt vi jobbar på framförallt etapp 1 för att få plats att bygga om Värmdövägen och bygga en ny bro och tunnel samtidigt som trafik för bilister, kollektivtrafik, gångare och cyklister ska flyta på som vanligt på samma väg.
Södra-centrala-nacka-cyklist-bakifrån
16 av 17
södra-centrala-nacka-tunnelbana
17 av 17 Nybyggda Sickla bro och trappen upp till bron från Sickla station. Tvärbanan är än så länge avstängd för passagerare till Sickla bro, förväntas öppna till sommaren.

Vill du veta mer?