Nacka stad expanderar, tunnelbanans blå linje byggs ut och det planeras för 14 000 bostäder och 10 000 nya arbetsplatser i området. Detta ställer höga krav på infrastrukturen i Nacka.
- Byggstart för Nya gatan
- Första sprängningen
Nacka stad expanderar, tunnelbanans blå linje byggs ut och det planeras för 14 000 bostäder och 10 000 nya arbetsplatser i området. Detta ställer höga krav på infrastrukturen i Nacka.
Skanska har fått i uppdrag av Nacka kommun och Nacka Vatten och Avfall AB att bygga vägar, torgytor och nya ledningar för vatten, avlopp, el, värme, fiber, tele samt dagvatten längs den centrala stadsgatan Värmdövägen, som går mellan Sickla och Nacka Forum. Vi arbetar även med kringliggande vägar och områden.
Uppdraget är en totalentreprenad som drivs i nära samverkan med Nacka kommun. Kontraktet skrevs 2018 och gäller till 2024. Efter det har Skanska option på fyra år till.
Etapp 1 – Värmdövägen vid Sickla samt Sickla bro och Sickla Industriväg
Etapp 2 – Värmdövägen från Finntorp till Järla
Etapp 3 – Värmdövägen/Vikdalsvägen
Delprojekt – Kyrkviksparken
Delprojekt – Finntorpsbron
Delprojekt – Kyrkstigen
Delprojekt – Nya gatan/stadshuskvarteren
Att arbeta i stadsmiljö är utmanande. Arbetsplatsen omges av trafikerade vägar med bilar, bussar, gående och ett regionalt cykelstråk. För att inte påverka trafiken i för stor omfattning och för att skapa en tryggare arbetsmiljö stängde vi därför av Värmdövägen och byggde en 700 meter lång asfalterad tillfällig väg på den befintliga banvallen. På så sätt får vi plats att arbeta säkert, trafiken har full framkomlighet och projektet får en kortare tidsplan.
Det pågår dessutom många andra projekt samtidigt som vårt arbete vilket kräver ett stort fokus på samordning och planering.
När nya stadsdelar planeras behöver framtidens klimat vägas in. Ökad nederbörd och stigande havsnivåer ställer ökade krav på klimatanpassning. Mellan Värmdövägen och Saltsjöbanan byggs därför en så kallad skyfallsled. Det är en mur som håller kvar vattnet vid vägen och på så sätt skyddar rälsområdet med sina högspänningsledningar och ballast från översvämningar.
Mängden vägbrunnar har utökats och vid regn rinner dagvattnet in i ett avancerat fördröjnings- och reningssystem. Systemet består av trädlådor som innehåller kammare med fin sand och under det en konstruktion med stora stenar i varierande storlek med matjord mellan sig. Framöver kommer träd planteras i trädlådorna. När dagvatten kommer in från vägen filtrerar sanden bort giftiga partiklar och bevattnar därefter rötterna som har letat sig ut i håligheter mellan stenarna. Överblivet vatten rinner vidare i det gedigna dagvattensystem som går under Värmdövägen för att sen renas ett antal gånger, innan det slussas vidare ut i vattendrag.
Vi har ett samarbete med beställaren Nacka kommun, åkeriföretaget Bellmans, Nacka energi, tillverkaren Volvo lastvagnar och Skanska som innebär att vi kan använda en el-schaktbil i produktionen. Schaktbilen är den första i sitt slag och projektet var först ut med den i produktion. Kapaciteten i batteriet räcker en hel arbetsdag på en laddning.