På torsdag 15/9 invigs en bro i centrala Umeå. Bron kommer vintertid att värmas upp av vattenburen fjärrvärme. Vägbanans slitlager är av betong och i den är värmeslingor ingjutna. Värmen slås på automatiskt när temperaturen går under +5 grader.
Pressmeddelande från Skanska Sverige
2005-09-13
Varm bro välkomnar vintern i Umeå
På torsdag 15/9 invigs en bro i centrala Umeå. Bron kommer vintertid att värmas upp av vattenburen fjärrvärme. Vägbanans slitlager är av betong och i den är värmeslingor ingjutna. Värmen slås på automatiskt när temperaturen går under +5 grader.
Det är av trafiksäkerhetsskäl den nya bron, mellan Storgatan och Östermalmsleden, blir uppvärmd. Bron är 150 m lång och lutningen är ca 6%, vilket innebär 6 centimeters lutning på 1 meter. Snö och halka kommer att hållas borta tack vare sensorer i bron som känner av när det är dags att slå på värmen. Effekten är 350 watt per kvadratmeter, vilket kan jämföras med ca 100 watt/kvm i ett vanligt badrumsgolv.
- Vad jag vet är detta den första uppvärmda bron för biltrafik i Sverige, säger Erik Berntsson, Skanska Sverige. Snygg är den också, det är roligt att få vara med och försköna centrala Umeå med detta fina landmärke.
- Det här är lite av ett pilotprojekt. Vi och Skanska har slagit våra kloka huvuden ihop och det har varit ett lyckat samarbete, säger Lars Nilsson, projektansvarig på Umeå kommun.
Det är främst p g a Botniabanans dragning genom Umeå som gatunätet i staden byggts om. Projektet har varit en generalentreprenad med konstruktionsansvar för bron. I Skanskas uppdrag ingick även byggandet av två nya rondeller och omläggning av VA-ledningar. Skanska inledde uppdraget i juni 2004.
Ladda ner pressbilder från www.skanska.se/varmbro
_____________________________________________________________
För ytterligare information kontakta gärna:
Erik Berntsson, distriktschef Skanska Sverige tfn 070-552 90 17
Lars Nilsson, projektledare Umeå Kommun tfn 070-606 14 46