c

Vi bygger Slussen: ”Transporten av slusskanalen var ett äventyr”

Mycket av arbetet i Slussen sker på bryggor och pontoner, och även under vattnet. För Skanskas produktionschef Rasmus Ryberg handlar det om planering med precision. Inte minst när uppdraget gäller transporten av en 6 000 ton tung slusskanal.

Skanskas produktionschef Rasmus Ryberg jobbar i Slussen i Stockholm.
1 av 2 Rasmus Ryberg började på Skanska 2015 och har sedan dess haft Slussen som arbetsplats. ”Det är kul att jobba i ett projekt som innehåller så stora tekniska utmaningar, samtidigt som det ligger mitt i Stockholm med allt vad det innebär.” Foto: Tora Sirén
Transporten av den västra slusskanalen 2021.
2 av 2 I juni 2021 transporterades den 6 000 ton tunga västra kanaldelen från Värtahamnen in i Mälaren.

När Rasmus Ryberg gick direkt från utbildningen på KTH till jobbet på Skanska kunde han inte ana att hans första uppdrag skulle bli ett som går till historien. Nio år senare är han en viktig kugge i bygget av nya Slussen i Stockholm, med ansvar över de betongarbeten som sker ute på vattnet.

– Det tog ett tag innan jag förstod vilket unikt projekt jag hamnat i. Att jobba i Slussen är komplext med många tekniska utmaningar, och alla har en åsikt om det vi gör. Det är den kombinationen som gör jobbet både krävande och roligt, säger han.

I Rasmus uppdrag ingår allt från ekonomistyrning till tidsplanering, men egentligen kan man säga att han jobbar med att lösa problem.

– Jag har jobbat mycket med de temporära konstruktionerna i Slussen. Det kan vara en cykelväg som måste flyttas eller ett tornkranfundament som ska byggas på pålar i vattnet. Ofta finns det ingen färdig teknisk lösning utan det är upp till oss att fixa den.

Transporten som blev ett äventyr

Att jobba ute på bryggor, pontoner eller kajer är alltid förenat med risk. Därför ingår det även i uppdraget att fundera ut sätt att undvika byggnationer som sker ute på vattnet. En av de mer avancerade lösningarna, som också innebar att byggtiden kunde kortas med 1,5 år, var tillverkningen av den nya slusskanalen. I stället för att gjuta hela konstruktionen på plats prefabricerades kanalens östra och västra delar i Värtahamnen. Rasmus var med i juni 2021 när den 6 000 ton tunga västra kanaldelen skulle transporteras in i Mälaren.

– Det var ett rejält äventyr. Ingen hade gjort något liknande tidigare. I passagen under broarna hade vi bara ett par decimeter till godo, berättar Rasmus om färden in till Slussen.

Bygger provisorisk bussterminal

Just nu bygger Rasmus och kollegorna en provisorisk bussterminal åt Stockholms stad som beräknas vara i drift i augusti 2024.

– Den kommer att ligga ute på en stor ponton som går parallellt med Stadsgårdsterminalen. När bussarna släppt av passagerarna kör de ut på pontonen i väntan på nästa avgång. Vår uppgift är att få hela trafiklösningen att fungera.

Hur känns det att din del av Slussenprojektet börjar gå mot sitt slut?
– Jag tror att vi har 90 dagar kvar eller liknande, och det konstigaste är väl att det snart inte finns något hur att lösa, bara jobb att slutföra.

Vad är du mest stolt över?
– Jag kommer inte på någon enskild detalj. Jag är nog mest stolt över de hundratals, kanske tusentals, timmar som vi ägnat åt att fundera på ”hur gör vi det här?”, och sen kommit på en plan och lyckats lösa problemet.

Senast uppdaterad: 2024-05-03

Rekommenderad läsning