Visuellt har Slussenbygget hittills mest bestått av lyftkranar och byggställningar, men nu börjar de mer publika delarna att ta form. Kronan på verket blir Mälarterrassen – den del av området som kommer att fyllas med butiker, restauranger och flanerande stockholmare.
– Vi ska bygga den passage som binder ihop Södermalmstorg med Vattentorget. Det blir rulltrappor och hissar i tre nivåer och 2 000 kvadratmeter granitfasad som sträcker sig från Guldbron till tunnelbanebron, berättar Jonas Rydelius som är blockchef för Skanskas stomkomplettering med ansvar för Mälarterrassen.
Paviljong med limträstomme
Många av hans kollegor har jobbat i Slussen i snart tio år, medan Jonas resa precis har börjat. Han kom till Slussen 2021 och har hittills jobbat mest förberedande.
– Det känns kul att äntligen komma i gång med produktionen. Man kan beskriva det som att jag ansvarar för finishen. Det blir träribbor på både väggar och tak, mycket klinker, glasfasader och målade ytor.
Ett av Jonas viktigaste uppdrag är att arbetsleda de många olika underentreprenörer som kommer in i projektet.
– Just nu bygger vi en paviljong med limträstomme och då behövs duktiga snickare. Smeder sätter upp det rostfria stålrackel som ska hålla granitfasaden på plats, och efter det tar stensättarna över, förklarar han och fortsätter:
– De är alla specialister på utförandet. Mitt jobb är att hålla koll på de tekniska detaljer och krav som uppdraget innebär, så att vi håller vad vi lovar och har framdrift i projektet.
Vilken är den största utmaningen med i Slussen?
– Det är otroligt trångt och mycket logistik, inte minst när det kommer till att hantera tredje man, det vill säga alla cyklister, bilar och bussar som ska ta sig förbi projektet.
– Min svärfar cyklar förbi Slussen varje dag. I höstas bjöd han alla kollegor på kakor för att fira den trettionde omläggningen av hans cykelväg. Det säger väl en del om hur komplext det är.
Vad är du mest stolt över?
– Mitt arbete har ju knappt börjat så det är svårt att säga något specifikt, men jag är väldigt stolt över att få jobba här. Det är ett unikt projekt som sker kanske var hundrade år. Jag kommer nog aldrig få göra något liknande under min karriär.