Vi bygger Slussen: ”Det är en stark laganda i projektet”

Miljön är en viktig aspekt av Slussenbygget och det är Cecilia Ahlström som ser till att projektet håller vad det lovar. En av de mer finurliga lösningarna involverar både trötta fiskar och en gammal kung.

Kvinna i skyddsutrustning och hjälm i Slussen i Stockholm.
1 av 2 ”Slussen är en viktig mötesplats och historisk plats, men också vattentäkt för två miljoner stockholmare. Det är en stor drivkraft hos mig”, säger Cecilia Ahlström på Skanska. Foto: Tora Sirén
Nils Ericson-slussen från 1850.
2 av 2 Den gamla Nils Ericson-slussen från 1850 fungerar nu som en fiskvandringsled åt fiskar som inte klarar av strömt vatten.

I ett så omfattande projekt som Slussen måste Skanska ta hänsyn till många olika krav när det gäller allt från arbetsmiljö till hållbarhet. Cecilia Ahlström har haft flera roller sedan hon började 2019, men just nu är hon biträdande projektchef och ansvarig för projektstöd som omfattar kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

– Jag fungerar som ett stöd till produktionen när det gäller att tolka villkoren i kontraktet, Det blir som en länk mellan produktionen och kunden Stockholms stad, så att vi levererar det vi kommit överens om, förklarar hon.

Goda idéer blir hållbara lösningar

Ett av Cecilias viktigaste uppdrag är att identifiera hur och var Skanskas kan spara koldioxid och göra projektet så hållbart som möjligt. Ett exempel på en sådan lösning är de tusentals betongmadrasser  som placeras ut på sjöbotten i Slussenområdet, som erosionsskydd. I stället för att använda traditionell betong fylls madrasserna med betong som har lägre klimatpåverkan, vilket minskar projektets utsläpp betydligt.

– Det är inte ovanligt att någon av mina kollegor kommer med en god idé. Då kollar vi först om det är tekniskt möjligt och sen ekonomiskt, och blir svaret ja på båda de frågorna går vi vidare och förankrar idén med kunden, säger Cecilia.

Stenar från 1500-talet skyddar djurlivet

Ett annat krav i projektet är att ta hänsyn till djurlivet i området. Därför har Skanska byggt en fiskvandringsled  mellan Saltsjön och Mälaren. Den är till för fiskar som abborre, gädda och gös, som inte är så bra på att simma i strömt vatten. Fiskarnas egen slusskanal är placerad i den gamla Nils Ericson-slussen från 1850. Där ligger också stenar från Gustav Vasas 500 år gamla försvarsmur, som nu fungerar som rastplatser för trötta fiskar.
– Det känns bra att vi både kunnat bevara det historiska hantverket och ge materialet ny användning.

Hur kommer det sig att du valde att jobba i byggbranschen?
– Jag har alltid varit fascinerad av hur streck på ett A3-papper kan bli till en verklig byggnad eller bro, som alla i samhället kan använda och ha nytta av.

Vad är det bästa med att jobba i Slussen?
– Vi har en stark laganda i projektet där alla är stolta över att jobba här och vill att vi ska gå i mål. Det är härligt att vara en del av den kulturen.

Senast uppdaterad: 2024-05-03