c

Vi bygger Slussen: ”Alla jobbade i skift för att kunna ta emot Guldbron”

Bygget av nya Slussen i Stockholm är en historisk händelse och Skanskas produktionschef Uffe Thorell har varit med från start. En upplevelse han aldrig glömmer är dagen då en guldfärgad stålbjässe gled in till Stadsgården på ett skepp från Kina.

Skanskas produktionschef Uffe Thorell jobbar i Slussen.
1 av 2 Uffe Thorell har jobbat på Skanska i 44 år och avslutar karriären med ett ”once in a lifetime”-projekt. ”Stockholmarna kommer att få en fantastisk mötesplats med grönytor och restauranger”, säger han om bygget av nya Slussen. Foto: Tora Sirén
Guldbron anländer från Kina 2020.
2 av 2 Efter 70 dagar till sjöss anlände den 3 400 ton tunga, 140 meter långa och 45 meter breda Guldbron till Slussen.

Det är troligen den bredaste last som någonsin färdats genom Skärgården. Den 11 mars 2020 gick stockholmarna man ur huse för att se den 3 400 ton tunga, 140 meter långa och 45 meter breda Guldbron anlända till Slussen efter 70 dagar till sjöss. En milstolpe för Uffe Thorell och hans medarbetare som jobbat hårt för att klara driftsättningen av bron.

– Vi hade 170 betongarbetare som arbetade i skift i 40 veckors tid för att hinna få brofundamenten klara. Vi hann gjuta hela 15 400 kubikmeter betong innan fundamenten var på plats. Det motsvarar ungefär 56 kubikmeter om dagen, sju dagar i veckan, berättar Skanskas produktionschef Ulf Thorell som ansvarar för betongblocket i Slussen.

Landmärke i en klass för sig

Han började som yrkesmedarbetare 1979 och har förutom militärtjänsten varit 44 år på Skanska. Ett par projekt sticker ut i karriären, till exempel Nya Karolinska Sjukhuset och forskningslaboratoriet Biomedicum, men att bygga om ett landmärke som Slussen står i en klass för sig.

– Det är ju ett ”once in a lifetime”-projekt. Inte minst för att vi bygger om Sveriges näst största trafikplats. Här passerar runt 500 000 människor om dagen på cykel, i bil eller med tunnelbana, och vi måste se till att det fungerar under hela byggtiden.

Sveriges enda godkända pirat

Ulf är ansvarig för alla betongarbeten på landdelen, vilken sträcker sig från Katarinavägen ner till Södermälarstrand. Han har varit med ända sedan projektet startade 2016 med rivning, schaktarbeten och pålning. En fas där Skanskas medarbetare jobbade tätt ihop med stadens arkeologer i takt med att Stockholms historia uppenbarade sig i jordlagren.

– När vi grävde fram fortsättningen på 1700-talskvarteret Ormen berättade arkeologerna att vi stod vid huset där Sveriges enda pirat bodde. Han hade fribrev från kungen för piratverksamhet i Östersjön, men det gick tydligen inte så bra. Rörelsen gick i konkurs och han fick myteri på sin båt, berättar Uffe med ett skratt.

Vilken är den största utmaningen i Slussen?
– Det är utan tvekan logistiken. Allt material som ska in och ut. Stora och komplicerade arbeten som utförs på en liten yta. Det ställer höga krav på planering.

Vad är du mest stolt över?
– Mixen av människor som vi lyckats få till i projektet. Unga ute på sitt första projekt jobbar bredvid veteraner som kanske är på sitt sista, och en bra blandning av kvinnor och män.

Det är fantastiskt kul att se de yngre växa och bli riktigt duktiga, men också hur de lär oss äldre nya saker, till exempel kring digitala verktyg.

Senast uppdaterad: 2024-05-06

Rekommenderad läsning