c

Veranda i limträ ger Arlanda en nordisk känsla

En tillbyggnad med limträstomme, glaspartier och återbrukat material sätter ny prägel på Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport. ”Det ska kännas lite nordiskt med träslaget och det naturliga ljuset”, säger Tomas Söderberg, projektchef på Skanska.

Byggarbetare i en bygghiss i projekt på Arlanda.
1 av 4 700 kubikmeter limträpelare ger Terminal 5 ett nytt utseende. Varje trästomme är 225 centimeter bred och 180 centimeter hög.
Höga limträpelare på rad.
2 av 4 Arlandas nya marknadsplats kallas Verandan. Projektet testade flera olika hållbara lösningar, med skiftet från stålstomme till limträstomme som den stora förändringen.
Byggarbetsplats på Arlanda där resenärerna passerar utanför byggplanket.
3 av 4 Stockholm Arlanda Airport har ett ständigt flöde av resenärer. Att bygga mitt i en pågående verksamhet är komplext och krävde en noggrann planering.
Passage på Arlanda med blanka stengolv.
4 av 4 Projektet har haft stort fokus på hållbarhet. Bland annat återbrukade man natursten på golvet genom att polera upp den befintliga i stället för att byta.

Swedavia bygger om Arlanda för att skapa en modern, funktionell flygplats som bjuder resenärerna på en upplevelse utöver det vanliga. Skanska har bland annat byggt en 3 500 kvadratmeter stor marknadsplats kallad Verandan, där försäljningen i butiker och restauranger redan är i full gång. Det mest uppseendeväckande inslaget är den ljusa limträstommen med balkar på upp till 18 meter. Området är ljust och luftigt, med utsikt över Arlandas start- och landningsbanor och väggarna är täckta med stora glaspartier.

Hållbarhet i fokus

Projektet har haft stort fokus på hållbarhet, där det gemensamma engagemanget hos Skanska och kunden lett till flera viktiga klimatåtgärder, inte minst Swedavias beslut att byta stålstommen till limträstomme.
– Vi har också testat olika varianter för att återbruka och återvinna befintligt fasadglas. Vi har minskat mängden stål i glasfasad och stomme och behållit natursten på golv genom att polera upp den i stället för att byta, berättar Tomas Söderberg, projektchef på Skanska.

Utmaningar på arbetsplatsen

Stockholm Arlanda Airport är öppet dygnet runt och har ett ständigt flöde av resenärer. Att bygga mitt i en pågående verksamhet är komplext och krävde en noggrann planering och samordning mellan Swedavia och Skanska.
– När människor passerar precis utanför byggplanket behöver man fokusera extra mycket på säkerheten. Vi har suttit ihop med Swedavia och tagit fram lösningar tillsammans, säger Tomas Söderberg, projektchef på Skanska.

En lyckad strategi enligt Jonas Missaoui, projektledare på Swedavia:
– Jag är särskilt nöjd över att vi tillsammans, trots stora utmaningar, har haft ett lösningsorienterat fokus. Arbetsmiljö och flygplatssäkerhet har konsekvent varit högsta prioritet och resultatet av detta kan vi nu se med tanke på att vi har haft ett lågt antal arbetsplatsolyckor och säkerhetsincidenter.

Senast uppdaterad: 2024-04-30

Rekommenderad läsning