Skellefteå har på senare år blivit ett centrum för innovation och hållbar samhällsutveckling. Här bygger Northvolt sin batterifabrik som när den står färdig blir Europas största. Här finns programmet ELIS, Elektrifierad luftfart i Sverige, som ska etablera Skellefteå flygplats som en internationell testhubb för flygande elfordon. Det är inte så konstigt att planerna på Sveriges första fungerande droneport började här för drygt två år sedan.
– Vi blev involverade i förstudien av en slump under en workshop med Skellefteå Kommun och en massa andra kloka aktörer. Huvudsyftet med studien var att hitta en fysisk plats att bygga på, och det visade sig att vi satt på den perfekta ytan, berättar Skanskas projektingenjör Martin Lundholm.
Börjar i mindre skala
Den plats han pratar om är det nya industriområdet Hammarängen Södra som Skanska utvecklat på uppdrag av kommunen. Där finns en kulle, en gammal deponi, som ligger precis mitt emellan flygplatsen, Northvolt och stadens centrum. I ett längre perspektiv är målet att bygga en fullskalig drönarflygplats i trä , men för att komma vidare börjar man nu med en enklare konstruktion.
– Det finns bara några få drönarflygplatser i Europa och en handfull i världen. I stället för att tänka för stort och dyrt och fastna i frågor om finansiering gör vi en konceptuell variant och expanderar eftersom, förklarar Martin.
Tester i skarpt läge
Skellefteå Airport är huvudman för bygget, med Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft och Skanska som samarbetspartners. Just nu förbereds ytan med vatten och avlopp, elinstallationer och andra markarbeten som ska vara klara under första kvartalet 2024. Till våren tillkommer en asfalterad landningsyta, byggbodar med kontorsplatser, containers där drönarföretagen kan underhålla och förvara tekniken och en tältkonstruktion som ska fungera som hangar.
– Vi vill skapa en motsvarighet till testningen av nya bilar som sker i Arjeplog och Arvidsjaur. Drönartekniken har kommit otroligt långt, men regleringen av luftrummet är ett stort problem. Här får företagen en plats där de kan testa sina drönare i tufft klimat som snö, regn och kyla, säger Martin.
Ett sätt att möta framtiden
För Skanska är projektet ett sätt att ligga i framkant och fortsätta vara konkurrenskraftiga i en framtid där drönare transporterar både människor och varor, kör ut hjärtstartare till en olycka eller övervakar vindkraftverk.
– Det är precis så här vi vill jobba med innovation – tillsammans med andra. Skanska är inte bäst på drönare och kommer inte heller att bli det, men vi har en viktig roll att spela som utvecklare av framtidens hållbara städer, säger Malin Daleke, innovationsledare och en del av Skanska Sustainovation som varit med och stöttat projektet.
Hon påpekar att det finns många innovativa idéer därute, men att det är långt ifrån alla som blir verklighet.
– En framgångsfaktor i det här projektet är att man fokuserat på möjligheterna i stället för riskerna. En annan grundförutsättning för att lyckas med innovation är att hitta samarbetspartners som är lika engagerade och ser värdet i vad vi kan åstadkomma om vi vågar tillsammans.