Täby Park – en levande stadsdel redan från start

Hur gör man en ny stadsdel trygg, trevlig och attraktiv? Svaret finns i Täby Park där mysiga miljöer och attraktiva aktivitetsytor skapades redan långt innan de första husen var klara för inflyttning.

Hund och husse i Täby Parks hundlekpark
1 av 4 Hundlekparken underlättar livet för alla hundägare. Här kan hundarna springa av sig under ordnade former.
Aktivitetsytor i Täby Park
2 av 4 På Familjefältet kan man göra lite vad som helst. Platsen är perfekt för kubb, brännboll, en mysig picknick eller bara för att slappa och läsa en bok.
Växthus som fungerar som minibibliotek i Täby Park.
3 av 4 På Täby Parks eget Bokotek kan du alltid hitta något nytt att läsa och lämna de böcker som du redan har läst.
Röd grävmaskin i Täby Lekpark.
4 av 4 I Täby Lekpkark kan barnen bygga sitt eget bostadsområde i miniatyr med grävmaskiner och andra leksaker.

När Skanska tillsammans med JM tog sig an jätteprojektet Täby Park gjordes ett gediget arbete för att sätta en vision för den nya stadsdelen; Täby Park ska vara en trygg och levande plats som kombinerar storstadens dynamik med småstadens gemenskap. En stadsdel där man hälsar på varandra och tar hand om sin närmiljö. Framför allt enades man om att börja forma atmosfären i området i ett tidigt skede, redan innan människor började flytta in. Lösningen blev att börja med det som ofta brukar komma på plats sist i nybyggda bostadsområden; de värdeskapande ytorna som bidrar till livet mellan husen.

Maria Campos Björkquist, Acting Brand Strategist på Skanska AB och tidigare marknads- och varumärkeschef på Täby Park, beskriver strategin:

– Vi ville skapa en känsla av den framtida stadsdelen redan från start. Genom att erbjuda värdeskapande ytor kunde vi skapa en attraktiv och levande miljö redan i början av stadsdelens utveckling, säger hon.

Lika stort som två Gamla stan

Täby Park är ett av Sveriges största stadsutvecklingsprojekt, lika stort som två Gamla stan. Området ligger norr om Stockholm, på platsen där Skandinaviens största galoppbana tidigare låg. Storleken på området gjorde det möjligt att avsätta ytor för trivsel och aktiviteter på platser som ska bebyggas först i ett senare skede.

– De första boende flyttade in 2020, men redan 2017 skapade vi de första värdeskapande ytorna för att locka folk till området, säger Maria Campos Björkquist.

De inkluderar lekparker, utegym, parker med sittplatser, torgmiljöer och gräsytor för lek och spel. Ett exempel är Täby Lekpark, som har temat ”Sveriges minsta byggarbetsplats” där barn kan leka med hjälmar, skyddsvästar och små grävmaskiner. Det finns även bokotek där man kan byta böcker, planer för boule, volleyboll och handboll, och områden för brännboll och andra familjeaktiviteter.

– Ytorna ger en försmak av vad området kommer att erbjuda i framtiden. Även om de inte kommer att se exakt likadana ut när stadsdelen är färdig, så ger de samma känsla av gemenskap och aktivitet, säger Malin Sehlstedt, marknadsansvarig för bostadsutveckling på Skanska i Stockholm och marknadschef för Täby Park sedan 2021.

En eftertraktad stadsdel

Maria Campos Björkquist och Malin Sehlstedt konstaterar att satsningen på de värdeskapande ytorna har varit avgörande för att skapa en attraktionskraft för Täby Park. Nyfikna besökare lockas till platsen, restauranger och butiker har etablerat sig och flyttstatistiken visar tydligt att många vill bo här.

– Två tredjedelar av alla som flyttade till Täby under 2023 valde Täby Park. Det visar hur viktig den här strategin har varit för att attrahera boende, säger Malin Sehlstedt.

Täby Park är ett långsiktigt projekt som planeras vara klart runt 2050. När området är fullt utbyggt kommer cirka 20 000 människor att bo här och mellan 4 000 och 5 000 att arbeta här. I dagsläget bor drygt 3 000 personer i Täby Park, och intresset fortsätter att växa.

Boende får synas i annonser

Malin Sehlstedt märker själv av att ansträngningarna att skapa en varm atmosfär och gemenskap i området verkar ha lyckats.

– Vi har gjort reklamkampanjer för Täby Park där vi använder både boende och verksamhetsägare som får synas i filmer och stora annonser på stan. Det roliga är att det är så lätt att få folk att ställa upp. Folk som bor och jobbar här är stolta över sitt område och de vill berätta om det för andra. Det tycker jag är ett väldigt fint bevis på att vi har lyckats med det vi vill åstadkomma, säger hon.

Läs mer om Täby Park

Fakta om Täby Park

• Yta: 70 hektar
  • Antal bostäder: Mellan 6 000 och 8 000 när området är klart. 75 procent av dessa byggs av Skanska och JM.
  • Antal boende: Cirka 20 000 när området är klart
  • Antal arbetsplatser: Cirka 5 000
  • Första inflyttning: Mars 2020
  • Planerat färdigställande: 2050