Undersökningen avser bostäder som färdigställts för inflyttning under 2018 där BoKlok (boendekoncept utvecklad av Skanska och IKEA) fick ett NKI (Nöjd Kund Index) på 76, vilket kan jämföras med branschsnittet på 70 i Prognoscentrets branschmätning.
- Vi är väldigt glada och stolta över förstapriset. Alla i BoKlok jobbar hårt varje dag för att vi ska kunna skapa bra hem. Att vi kommer etta i år igen är ytterligare ett kvitto på att det går utmärkt att kombinera lågt pris, hög kvalitet och högsta kundnöjdhet, säger BoKloks vd Jonas Spangenberg.
Nya Hems Solterrassen NKI-värde på 91
Skanskas egenutvecklade bostadsprojekt Solterrassen i Umeå är det projekt som har nöjdast kunder i branschmätningen för NKI (Nöjd Kund Index). Kundernas nöjdhet uppgår till ett NKI-värde på 91, vilket kan jämföras med branschsnittet på 70.
Solterrassen är ett flerbostadshus med 42 lägenheter på Teg i södra delen av Umeå som stod inflyttningsklart förra våren. Här har Skanska Nya Hem tillsammans med arkitekter skapat moderna Svanenmärkta lägenheter med låg energiförbrukning och genomgående hållbara och tidlösa material såsom tegel, trä och betong. Stora glaspartier maximerar ljusinsläpp i lägenheterna. Bostadsrättsföreningen har en stor gemensam terrass med Pergola, odlingslådor och planteringar. Här finns såväl sittytor för sköna grillkvällar som avskilda platser när man vill dra sig undan med en kopp kaffe och en god bok i solen.
- Vi är väldigt nöjda och stolta över detta projekt där vi genomgående fått positiva kommentarer från lägenhetsinnehavarna. Att nå 91 i Prognoscentrets undersökning är ett mycket bra resultat och ett kvitto på att vi lyckats väl, säger Mats Andersson, affärsutvecklare, Skanska Sverige.
Prognoscentret är en ledande leverantör av marknadsanalyser inom bygg- och fastighetsmarknaderna. NKI-undersökningen genomförs med en webbaserad enkät, kompletterat med brev, NKI index är en sammanvägning av tre frågor: Hur nöjd kunden är med bostadsföretaget totalt sett, i vilken utsträckning deras förväntningar blivit uppfyllda samt hur nära ett ideal företagets prestation har varit. Solterrassens resultat är ovanligt högt för dessa undersökningar.
- Vi kan se att vi genomgående har höga betyg i de frågor som kunderna traditionellt värderar högt såsom pålitlighet i agerande, personlig service och bostadens kvalitet. Det här är ett utmärkt tillfälle att gratulera alla som varit inblandade på något sätt i detta fina projekt, säger Mats Andersson.