Tack vare sin flexibilitet och effektivitet har mobilkranar och larvkranar blivit en allt vanligare syn på alla typer av byggprojekt. De går att flytta på några minuter och är smidiga att ta in på bygget exakt när de behövs. Rörligheten är ofta en fördel vid montage av stommar, prefabelement, fasader och brunnar – särskilt på projekt där en tornkran inte täcker in hela byggytan. Nackdelen är att de traditionellt sett drivs med diesel. Det betyder att så fort kranen används måste dieselmotorn vara i gång. Kranen bidrar därför till avgaser, koldioxidutsläpp och buller.
Det här vill Skanska ändra på och driver nu på för att leverantörerna ska kunna erbjuda eldrivna mobilkranar som alternativ.
– Förutom den uppenbara anledningen att det är bättre för miljön bidrar mobila kranar till en mycket trevligare arbetsmiljö, säger Linnea Svensson, kategoriansvarig på Skanska.
Ett bidrag till hållbara byggarbetsplatser
Elektrifieringen av mobila kranar är en del i en större förändringsresa mot mer hållbara byggarbetsplatser. Bygg- och fastighetssektorns utsläpp stod för drygt 20 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser 2021. Att förena en hög byggtakt med Sveriges klimatmål är en utmaning som kräver förändring på många plan.
– Kraven på alla delar i en byggnation blir högre och högre. Vi måste därför hitta lösningar för bättre och mer miljövänlig produktion där det går. Elektrifiering av maskinparken är en del av detta.
Skanska har högt satta mål och varje del av byggnationen måste bli bättre för att nå dessa.
– Vi har även projekt och kunder som vill ha helt fossilfria arbetsplatser och elektriska mobila kranar kan bli en del i det, säger Linnea Svensson.
Den elektrifierade flottan växer
Hos lyft- och hanteringsföretaget Jinert ser vd:n Björn Jinert positivt på att Skanska driver på för förändring.
– Jag tycker det är jättebra att de ställer krav. Det skulle i grund och botten fler behöva göra. Vi har ett gemensamt ansvar att göra vad vi kan för att minska utsläppen från fossila bränslen. Här är eldrivna mobilkranar en viktig pusselbit, säger han.
Jinert har i dag 22 elektriska mobila kranar i sin maskinpark, men för att svara upp mot ett ökat behov har bolaget beställt ytterligare 20. Maskinerna drivs fortfarande oftast av en vanlig förbränningsmotor när de förflyttas, men lyftmekanismen är eldriven. På byggarbetsplatsen kopplas kranen till elnätet och den vanliga motorn kan stå still.
– Det här betyder att mycket diesel sparas. Vi kan ta ett exempel med en mobilkran som drar åtta liter i timmen. På ett bygge som pågår i ett halvår kan det bli så mycket som 6 800 liter totalt. Det är mycket avgaser, men också mycket pengar som sparas, säger Björn Jinert.
Hållbarhetsfokus driver efterfrågan
För att göra användningen av mobila kranar ännu mer klimatvänlig kan förbränningsmotorn oftast köra på det förnybara bränslet HVO100.
– Den här möjligheten har vi på de allra flesta av de kranar vi har på Skanskas arbetsplatser, säger Linnea Svensson.
Än så länge är mobila kranar med eldrift relativt ovanliga på byggarbetsplatser, vilket delvis beror på att de är dyrare i inköp, och därmed dyrare att hyra in på ett bygge. Men både Björn Jinert och Linnea Svensson ser att en förändring är på gång.
– Med trender inom elektrifiering generellt och stort hållbarhetsfokus så kommer det med stor säkerhet bli vanligare och vanligare, säger Linnea Svensson.
– Vi har haft en period med press på kostnader i byggbranschen under och efter pandemin. Då minskade efterfrågan på eldrivna maskiner, men nu tror vi att efterfrågan kommer öka igen, säger Björn Jinert.