Genom Slussens trafikkarusell precis bredvid Skanskas byggarbetsplats rör sig en strid ström av bilar och bussar som samsas om utrymmet med turister från Gamla Stan, och resenärer på väg till finlandsfärjorna.
Området är en av landets mest vältrafikerade knutpunkter och det innebär utmaningar för bygget, berättar Kristina Eliasson, logistikansvarig för Skanskas projekt i Slussen, medan hon pekar mot Götgatan där cyklister sicksackar sig fram genom folkvimlet.
– Dels är själva mängden trafik en utmaning, det är så otroligt mycket folk. Dels innebär Slussens läge att det blir extra komplicerat. På ena sidan har vi Gamla stans kulturfastigheter och på den andra Södermalms alla boende. Här möts också Saltsjön och Mälaren, så det är en smal midja där allt ska passera.
Utöver det finns höjdbegränsningar i området, vilket ställer till problem när maskiner och materiel ska flyttas. För att underlätta har Skanska fått tillåtelse att köra lastbilar genom Slussens bussterminal till Mälarsidan, förutsatt att det sker klockan sex på morgonen innan busstrafiken startat.
Detaljerad logistikplanering
Kristina berättar att logistiken kräver minutiös planering. Och för att man ska kunna hålla ordning på vad som är på väg in till området används en teknisk lösning som utvecklades för bygget av Nya Karolinska: leveranskalendern.
– Det påminner lite förenklat om hur man gör när man bokar ett konferensrum, fast istället för att boka ett rum så handlar det om hjullastare. I leveranskalendern lägger man in till vilken del av projektet man ska, vilken typ av utrustning man behöver och vid vilken tid. Om någon vill stå på samma plats så flaggar systemet.
Miljövänliga transporter
Skanska står för grönt byggande och stor hänsyn tas till miljön i logistikarbetet: pålar och spånt transporteras till Södertälje hamn med järnväg och sedan till byggområdet via pråmar. Det finns också ett lager i Bro varifrån materielen transporteras med lastbilar som tankas med HVO (Hydrogenated vegetable oil). Bränslet består av en blandning av vegetabilisk olja och animaliska fetter, vilka processats för att bli fossilfria drivmedel för dieselmotorer. Med HVO kan utsläppen av koldioxid reduceras med upp till 88 procent, jämfört med fossil diesel.