I början av 2000-talet fick Skanska i USA ta sig an två ikoniska landmärken i New York. Uppdraget? Att varsamt förstärka och förbättra konstruktionen, men samtidigt bevara och respektera originalstrukturen.
Krängde och knarrade
Brooklynbron började byggas 1869 och när den invigdes 1883 betraktades den närmast som ett underverk. Sedan dess har den älskats av New York-borna för sin gotiska arkitektur och de högresta, sandfärgade stentornen. Men efter 120 år som viktig länk mellan Brooklyn och Manhattan började bron kränga och knarra. Det var hög tid för renovering.
I Skanskas arbete ingick det att förstärka stålbalkar, byta ut bärande delar och måla om hela konstruktionen. Den gamla, blybaserade färgen togs varsamt bort och ersattes med en färg som är bättre för miljön.
Känd från vita duken
Den något yngre Manhattanbron stod klar 1909. Den blåskimrande stålkonstruktionen är drygt två kilometer lång med flera filer för biltrafik i två plan och fyra spår för tunnelbanetrafik. Varje dag passerar hundratusentals fordon och pendlare, så det är inte konstigt att den ståtliga hängbron var i stort behov av upprustning.
Skanska fick i uppdrag att renovera och förstärka brokonstruktionen, och bygga en ny bana för cykel- och gångtrafikanter, men också uppgradera säkerhetssystem och brandskydd.