c

Precision och service i bergtäkten

I en bergtäkt, alldeles intill Sälgsjön, några kilometer söder om Gävle, arbetar Andreas Karlsson sedan tre år tillbaka. Här kommer kunderna alltid i första hand och god service är en självklarhet.

Han är 23 år och lastar grus, sand och singel med sin Volvo 180 F med en finess och snabbhet som kunderna uppskattar. Andreas kan också slänga käft med chaufförerna och är omvittnat trevlig och serviceinriktad.

 – Jo, visst får jag höra att folk uppskattar mig. Det är viktigt att vara trevlig och ställa upp. Chaufförerna är oftast roliga och skojfriska typer, så det är inte så svårt. Är man grinig sprider sig ryktet snabbt och kunderna försvinner till konkurrenterna.

Andreas Karlsson gick maskinförarutbildning i Söderhamn och fick sedan praktik och sommarjobb på Skanska. Nu har han arbetat för Skanska i tre år och trivs alldeles utmärkt.

– Det är ett roligt och intressant jobb. Och jag får prata med mycket människor.

Rast - men inte just nu

Andreas måste ha koll på alla lastbilar som anländer. Ingen ska behöva vänta. Om en kund kommer när det är dags för rast, ja, då får rasten vänta tills lastningen är klar.

– Man måste vara flexibel. Jag får en kick när chaufförerna är nöjda.

Andreas är på plats på jobbet klockan sex, trots att han börjar senare.

– Det kan ju finnas någon kund som kommit tidigare och står och väntar, säger Andreas som den självklaraste sak i världen.

När Andreas sitter i sin maskin och ska fylla ett flak med grus är det en utmaning att utföra jobbet så nära perfekt som det är möjligt.

"Jag är nog rätt bra på det jag gör, säger Andreas Karlsson som med skicklighet och fingertoppskänsla rattar sin Volvo 180 F på nästan 30 ton vid Skanskas bergtäkt vid Sälgsjön söder om Gävle. Han får mycket beröm för sin skicklighet som utlastare, men också för att han är trevlig och flyttar sina raster för att chaufförerna ska slippa vänta."

Skoptryck ger klartecken

– Jag försöker alltid fylla skopan med rätt mängd direkt. Sedan gäller det att lägga ut gruset mitt på lastbilens flak så att lasten blir stabil. Varje last brukar ta en till två minuter. Sen trycker jag till skopan mot gruset när chauffören kan åka i väg.

På somrarna kan det komma 100–150 bilar per dag som ska lastas och då kan det bli stressigt. Vintertid är det inte lika hårt tryck. När det är lite lugnare jobbar han med att hålla snyggt och se till att sandhögarna ligger på rätt plats.

– Vägarna måste vara fräscha. Om det regnar blir det potthål som jag försöker skrapa bort.

Så ska gruset lastas

Vi ringer upp kunden Niclas Thyr, delägare i Sören Thyr AB i Gävle, som hyr ut lastmaskiner och erbjuder transporttjänster.

– Andreas jobbar ju ensam så det är viktigt att han är kunnig och duktig.

Niclas Thyr anser att en bra utlastare ska kunna lasta maximalt på kort tid och hålla koll på vilka bilar som står och väntar.

– Man ska också kunna fråga utlastaren vilken storlek på gruset man ska ha om man är osäker.

Det låter som en perfekt beskrivning av Andreas Karlsson.

Text: Frans Åke Öberg / Foto: Britt Mattsson

Senast uppdaterad: 2016-01-07

Rekommenderad läsning