Han är 23 år och lastar grus, sand och singel med sin Volvo 180 F med en finess och snabbhet som kunderna uppskattar. Andreas kan också slänga käft med chaufförerna och är omvittnat trevlig och serviceinriktad.
– Jo, visst får jag höra att folk uppskattar mig. Det är viktigt att vara trevlig och ställa upp. Chaufförerna är oftast roliga och skojfriska typer, så det är inte så svårt. Är man grinig sprider sig ryktet snabbt och kunderna försvinner till konkurrenterna.
Andreas Karlsson gick maskinförarutbildning i Söderhamn och fick sedan praktik och sommarjobb på Skanska. Nu har han arbetat för Skanska i tre år och trivs alldeles utmärkt.
– Det är ett roligt och intressant jobb. Och jag får prata med mycket människor.
Rast - men inte just nu
Andreas måste ha koll på alla lastbilar som anländer. Ingen ska behöva vänta. Om en kund kommer när det är dags för rast, ja, då får rasten vänta tills lastningen är klar.
– Man måste vara flexibel. Jag får en kick när chaufförerna är nöjda.
Andreas är på plats på jobbet klockan sex, trots att han börjar senare.
– Det kan ju finnas någon kund som kommit tidigare och står och väntar, säger Andreas som den självklaraste sak i världen.
När Andreas sitter i sin maskin och ska fylla ett flak med grus är det en utmaning att utföra jobbet så nära perfekt som det är möjligt.