I Vällsta utanför Stockholm ligger en av Skanskas drygt 100 bergtäkter. Där bryts varje år upp till en miljon ton berg, som sedan krossas i olika fraktioner för att användas i allt från asfalt- och betongtillverkning till fyllnadsmaterial kring rör och kablar. För linan med fyra stenkrossar och nio siktmaskiner låg dieselförbrukningen tidigare på cirka 320 liter i timmen. Sedan ett par månader tillbaka går allt på el vilket beräknas minska utsläppen av växthusgaser med drygt 1 200 ton koldioxidekvivalenter på ett år.
– Vi behöver ställa om vår produktion till eldrift och fossilfria drivmedel, och det här är ett steg på vägen. Omställningen är nödvändig om vi ska kunna bidra till Skanskas mål om klimatneutralitet till 2045, och dessutom sänker vi våra driftskostnader, säger Skanskas produktionschef Emma Robbert.
Infrastruktur för eldrift
I Vällsta finns sedan i våras också Nordens modernaste asfaltverk, som är byggt för återvinning i första hand och drivs med fossilfri bioolja. Här har Skanska också testat den första eldrivna borriggen för ovanjordsdrift, en SmartROC T35E. Nästa steg är att hitta utsläppsfria alternativ för de grävmaskiner, truckar och hjullastare som jobbar i täkten, men det är inte utan utmaningar.
– Att elektrifiera en bergtäkt kräver att man har en viss infrastruktur på plats. Vi använder redan mycket el, både till asfaltverket och krossarna, och det gäller att se till att elnätet hänger med. Vi har redan behövt komplettera med en extra transformator då den första blev överhettad, säger Emma Robbert och berättar att de hittills dragits 700 meter högspänningskabel och flera kilometer lågspänningskabel för att klara elförsörjningen.
Märker ni någon skillnad när krossarna nu går på el?
– Kapaciteten är precis lika bra som tidigare. Den största skillnaden är arbetsmiljön. Bättre luft och mindre buller.