Utbyggnaden av tunnelbanas Blå linje, och de nya fastigheter som planeras i området, ställer högre krav på infrastrukturen i Nacka. Därför jobbar Skanska sedan 2018 med att uppgradera allt från elledningar till dagvattenbrunnar längs Värmdövägen – men det absolut viktigaste arbetet sker under jord.
– Precis som i många andra kommuner var avloppsystemet i Nacka underdimensionerat för dagens behov. Vid störtskurar bildades det små sjöar vid gångtunnlarna, och även i privata källare har vatten kommit upp vid häftiga regn, berättar Pär Enlove, projektchef på Skanska Väg och anläggning Stockholm Syd.
Åtgärder för att möta klimatförändringarna
Enligt Naturvårdsverket kommer nederbörden att öka i hela landet, och även antalet extrema skyfall. Översvämningsrisken hotar vägar, järnvägar och VA-system, men även dricksvattenförsörjningen. När Nacka stad nu planerar att bygga runt 11 300 bostäder och 10 000 arbetsplatser till 2035 behöver hela området rustas upp.
– Ett problem med att bygga nya stadsdelar är att grönytor försvinner. Skog och mark som tidigare tagit hand om regnet ersätts med hårdgjorda ytor, och då måste man hitta andra lösningar, förklarar Pär.
Skapar fördröjning med skelettjordar
Den mest synliga åtgärden är den mur Skanska bygger mellan Värmdövägen och Saltsjöbanan. Konstruktionen tar upp höjdskillnaden mellan vägen och banvallen, men fungerar också som en skyfallsled.
– Vid kraftiga regn håller muren kvar vattnet vid vägen, för att skydda rälsområdet där det finns högspänningsledningar och ballast som kan sköljas bort, berättar Pär och fortsätter:
– Vi har utökat mängden vägbrunnar och anpassat höjderna så att allt vatten rinner dit, men vid kraftiga regn räcker ju inte det. Därför leder vi också in vattnet i en konstruktion under mark som innehåller skelettjordar.
Ett område runt träden fylls med stora stenar, från en knytnäve upp till en honungsmelon i storlek, och sedan hälls matjord ned mellan stenarna.
– Det gör att stenarna bär upp vägen, samtidigt som trädens rötter kan växa fritt. Hålrummet som bildas skapar ett fördröjningsmagasin för vattnet, som också renas innan det fortsätter ut i vattendragen runt Nacka stad.
Elbilen Electra sparar koldioxid
I projektet, som kommer att pågå till 2028, har Skanska initierat flera hållbarhetsåtgärder, till exempel elschaktbilen Electra som sparar in ungefär 25 ton koldioxidekvivalenter per år, jämfört med en dieseldriven schaktbil. Den stora miljöinsatsen kommer dock från stenkrossen som varit uppställd i projektet.
– Det brukar vara svårt att få tillstånd att krossa berg i stadsmiljö, men vi lyckades visa på samhällsnyttan och kunde ställa upp vår kross bara 100 meter från stadshuset. Hittills har vi krossat över 100 000 ton på plats, vilket framför allt minskat behovet av transporter. 2019 räknade vi ut att det gett en besparing på runt 1 600 ton koldioxidekvivalenter, säger Pär.
Samverkan nyckeln till framgång
Hela Nackaprojektet sker i samverkan, vilket innebär att Skanska och staden tar beslut om kostnader tillsammans.
– Trots utmaningar på vägen är förståelse för varandras processer nyckeln till ett framgångsrikt samarbete. Vårt gemensamma arbetssätt är väl lämpat för att kunna utveckla och tillgodose kommande hållbarhetsmål över tid, säger William Bluum, Nacka kommuns byggprojektledare och kontraktsansvarige.
Pär Enlove ser samverkansformen som det givna arbetssättet när det gäller klimatanpassningsprojekt.
– Jag tror inte någon riktigt förstår hur stora samhällets utmaningar är framöver, men jag är övertygad om att vägen till framgång är samarbete. Klimatet kan inte vara kommunens, ledningsägarens eller entreprenörens enskilda ansvar, vi måste jobba med det här tillsammans.