Skanskas projekt Slakthusområdet E101, är Sveriges största fossilbränslefria entreprenad. Som testbädd för elektrifierade anläggningsmaskiner har projektet rönt stor uppmärksamhet för sitt hållbarhetsarbete och innovativa arbetssätt samt inte minst visat på kraften av kravställan kopplat till omställning vid upphandling. Projektet som avslutas i början av 2025, kan redan nu uppvisa CO2-besparingar på 2 759 ton (juni 2024). Dessa insatser belönade projektet med priset för Hållbar infrastruktur vid Sweden Gren Building Award i november.
Ökade hållbarhetskrav i ny entreprenad
I vår nyligen vunna entreprenad, Slakthusområdet E02, har hållbarhetskraven skruvats upp så att de omfattar
- 100% fossifria drivmedel genom användning av HVO100 samt minst 50% elmaskindrift
- Användning av klimatreducerad betong
- Leverans på klimatkalkylens mål
– Vi vet hur viktigt det är att vi leder vägen framåt mot fossilfria byggarbetsplatser. Vårt mål är att Stockholm ska vara klimatpositivt senast år 2030. För att uppnå detta fortsätter vi att ställa allt högre krav på användningen av eldrivna byggmaskiner och fossilfria arbetsplatser i våra upphandlingar, säger Anders Österberg (S), biträdande finansborgarråd och ordförande för exploateringsnämnden i Stockholms stad.
Klimatkalkyl som sätter nya nivåer
Stockholms stad har som mål att vara klimatpositiv 2030 och fossilbränslefri till 2040. Att ställa krav på fossilbränslefria anläggningsentreprenader spelar en avgörande roll för att staden ska nå dessa mål. För projekt E02 har Stockholms stad använt klimatkallkylen som del i utvärderingen, vilket är helt banbrytande.
Skanska vann genom att i sin klimatkalkyl visa på hur det är möjligt att använda material och arbetssätt som sänker klimatavtrycket och få en minskning av utsläppen ned till 3,5 ton CO₂ per 1 miljon kronor omsättning. Detta är en dramatisk minskning jämfört med liknande ”vanliga” anläggningsprojekt som ligger mellan 11-29 ton CO₂ per miljon kronor.
– När kommuner som Stockholms stad prioriterar krav kopplat till klimat och hållbarhet i upphandlingar, driver det innovation inom branschen samtidigt som staden också inspirerar och blir en viktig förebild för andra kommuner i landet. Detta proaktiva tillvägagångssätt skapar sedan dominoeffekter genom hela värdekedjan, och driver alla intressenter att utforska nya möjligheter och förflytta gränserna för vad som kan uppnås inom hållbart byggande, säger Anna Göransdotter, Skanskas projektchef Slakthusområdet E02.
Elektriska anläggningsmaskiner
– Den första entreprenaden i Slakthusområdet visade effektiviteten hos elektriska maskiner när det gäller att utföra uppgifter samtidigt som de minskade CO₂-utsläppen avsevärt. Detta är ovärderligt för stadsnära anläggningsprojekt för att hjälpa kommuner att nå sina mål om minskade utsläpp och förbättra luftkvaliteten, samt inte minst, minska bullernivåerna vilket gagnar alla, säger Fredrik Tjärnström.
Volvos maskiner i projektet har fått namn. De två bandgrävarna från Volvo CE230, heter Ellen och Elton medan hjulgrävaren L120 heter Electra. De har nu använts under förberedande arbeten och fortsätter nu användas in projektets produktionsfas. De får nu sällskap av två elektriska lastbilar med släp. Den ena av märket Scania från ABT och den andra en Volvo som levereras av Bellman Group i början av 2025. Därutöver kommer ett flertal olika eldrivna maskiner att ingå i projektets maskinpark så som ett eldrivet sorteringsverk, eldrivna packningsmaskiner samt handdrivna elmaskiner. Laddinfrastrukturen på projektet levereras av Eviny.
Projektets påbörjades i andra kvartalet 2024 med fas 1 samt inledande arbeten. Nu påbörjas fas 2 med produktionsarbeten som beräknas vara klara under 2025.