c

Megakranen klarar monsterbalkarna i Slussen

När tunnelbanan överdäckas i Slussen är det en riktig bjässe som gör jobbet. Skanska har tagit in en speciallyftkran för de drygt 40 ton tunga stålbalkarna, men det mest utmanande med uppdraget är varken tyngden eller storleken.

Speciallyftkran i Slussen som lyfter ut cirka 40 ton tunga stålbalkar.
1 av 5 Skanska har fått en ny kollega i Slussen i Stockholm. Speciallyftkranen hjälper till att lyfta ut de drygt 40 ton tunga stålbalkar som ska bilda grunden för nya Södermalmstorg.
Transport av stålbalkar.
2 av 5 De tunga stålbalkarna fraktas med specialtransport från Uleåborg.
En 40 meter lång stålbalk lastas av i Slussen.
3 av 5 Balkarna är så långa och tunga att de bara kan transporteras en och en.
Arbetet med att överdäcka tunnelbanan sker på natten.
4 av 5 Arbetet måste ske på natten eftersom inga tåg får vara på spåren när balkarna monteras.
Tunnelbanespåren som går in till Slussen.
5 av 5 Tunnelbanan i Slussen ska överdäckas med hjälp av cirka 40 meter långa och upp till 1,4 meter höga stålbalkar.

Just nu sker arbetet med att överdäcka tunnelbanan och skapa nya Södermalmstorg, som Skanska gör på uppdrag av Stockholms stad. Det är ingen lätt uppgift då grunden utgörs av cirka 40 meter långa, upp till 1,4 meter höga och drygt 40 ton tunga stålbalkar som ska sättas på plats – en efter en – över de fyra tunnelbanespåren.

– Vår första stora utmaning var faktiskt att få in själva kranen till arbetsplatsen. Den väger 96 ton, vilket är för tungt för broarna in till Södermalm, berättar Björn Johansson, blockchef för Skanskas stålgrupp i Slussen.

Kranen fick i stället fraktas med pråm från Värtahamnen in till Viking Line-terminalen, och sen köras med specialtransport via Folkungagatan och ned för Katarinavägen. Där kom nästa stopp, ett så kallat spårviddshinder som man bygger för att vanliga bilar inte ska kunna köra i bussfilen.

– Det blev lite svettigt när vi hade tre bussar, och brandkåren bakom oss, men vi lyckades lösa det relativt snabbt genom att palla upp med träplank så att transporten kunde passera, säger Björn.

Monteringen ett precisionsarbete

Nu står megakranen på plats utanför restaurang Blå Dörren. Monterad med sin långa gula arm, kallad jigg, väger den 110 ton plus motvikterna som går på 165 ton.

– Den här kranen är specialbyggd för lyft av tunga, prefabricerade delar och är vanlig vid monteringen av vindkraftverk, berättar Björn.

Stålbalkarna fraktas från finska Uleåborg till Slussen i par. Innan arbetet är klart någon gång i november har 35 jättebalkar lagts på plats för att bilda grunden till nya Södermalmstorg.

– Monteringen är ett precisionsarbete där kranen måste hålla balken tills vi hunnit svetsa, spänna och fästa den med tvärgående förband.

Som en extra säkerhetsåtgärd är balkarna ytbehandlade med både rost- och brandskydd.

–  Det är lite ovanligt för utomhuskonstruktioner, men Stockholms stad vill att vi gör det för att minska risker vid en eventuell tågbrand eller installationer i tunnelbanan.

Snävt tidsfönster

Det mest utmanande med arbetet är dock varken storleken på kranen eller balkarna, utan det snäva tidsfönstret.

– Vi får inte lyfta material över tunnelbanan när den är i trafik, så vi har från 01.10 till 04.45 på oss att sätta balkarna på plats. Hinner vi med en balk per natt är vi nöjda, berättar Björn.

Vad säger de boende i området om nattarbetet?

– Det är klart att det låter emellanåt, men jag upplever att det finns en acceptans för att vi måste göra vårt jobb. Jag har faktiskt bara mött positiva tongångar och många ser fram emot det nya fina torget när arbetet är klart.

Vad är roligast med att jobba i ett så stort projekt som Slussen?

– Att få vara med och skriva om historien här i Stockholm. Det är ett bygge som alla känner till och folk pratar om, och det känns roligt att vara en del av det.

Vad händer på Slussen?

  • Skanska börjar snart bygga en gång- och cykelbana längs med tunnelbanan från Gamla Stan till Södermalm.
  • Den norra avbördningsluckan har vilat under Guldbron under våren, men ska nu sänkas ned och installeras.
  • Hissen vid Lokattens trappor är klar, men beräknas öppna först när den nya bussterminalen är färdig.
  • Fiskvandringsleden är klar, men öppnar inte förrän vattenområdet bedöms vara tryggt för fiskar.
  • Slusskontoret under Guldbron är färdigt. Därifrån kommer slusskanalen att styras när hela anläggningen är öppnar runt 2025.

    Källa: Stockholms Stad
Senast uppdaterad: 2023-11-20

Rekommenderad läsning