Medvetna beslut skapar bättre inkludering

Att bygga en inkluderande kultur sker stegvis och över tid, men insatsen är avgörande för företags förmåga att rekrytera talanger. ”Vi behöver en blandning av perspektiv och erfarenheter för att kunna möta kundernas behov och hitta nya lösningar”, säger Skanska Sveriges chef för kultur, Monica Westerberg.

Vi behöver få in många olika perspektiv på arbetsplatsen, för att kunna ta bättre beslut och rekrytera på objektiva grunder.

Just nu pågår EU-initiativet Diversity month som lyfter vikten av mångfald och inkludering på arbetsplatsen och i samhället. En välbehövlig påminnelse för många företag, men som Monica Westerberg säger – det är viktigt att insatsen inte blir en engångsföreteelse.

– Att ändra strukturer och invanda mönster tar tid, särskilt eftersom vi ofta är omedvetna om dem. Det räcker inte med en utbildning eller workshop. Det är ett arbete som måste ske systematiskt.

Olikheter en stor tillgång

När Skanska Sverige började jobba mer strukturerat med mångfald låg fokus på att få in mer kvinnor i bolaget, både bland chefer och yrkesmedarbetare.

– Det var en viktig insats, men misstaget vi gjorde var att öka mångfalden utan att förstå vikten av inkludering. Du kan rekrytera hur många kvinnor som helst, men om de inte känner sig respekterade och lyssnade på slutar de snart.

Nu har arbetet kommit längre med målet att alla, oavsett kön, ålder, bakgrund, förmågor och kompetenser, ska komma till sin rätt. Alla ska känna sig välkomna och trygga på arbetsplatsen, men det finns ibland onödiga hinder.

– Forskning visar att du skapar ditt första intryck av en person på mindre än en sekund. Det betyder att du, innan du har medvetna tankar om den som står framför dig, bedömer personen omedvetet. Det kan leda till orättvisa beslut och fel val, säger Monica.

Förstå egna fördomar

Omedvetna fördomar kan till och med påverka hur vi rekryterar, sätter ihop team, delar ut arbetsuppgifter eller bedömer någons utvecklingsmöjligheter.

– Ett sätt att motverka detta är att öka medvetenheten om våra egna fördomar.

Därför lanserar Skanska ett antal interna utbildningar och dialogverktyg på temat omedvetna fördomar. Att förstå sina egna förutfattade meningar är en viktig pusselbit för att komma vidare och bli mer inkluderande, enligt Monica.

– Även om vi utvecklats som företag och tagit steg i rätt riktning är det väldigt lätt att falla in i gamla vanor. Särskilt när det är oroligt ute i världen. Då tenderar vi människor att gå tillbaka till det vi känner till, säger Monica och fortsätter:

– Men med nya krav och ökad konkurrens behöver vi göra saker annorlunda och säkerställa att vi fattar beslut och rekryterar talanger på så objektiva grunder som möjligt.

Senast uppdaterad: 2024-05-13