Skolsamverkan är en del av Skanskas sociala arbete och sedan i höstas samarbetar Skanska med grundskolan Oxievångsskolan i utkanten av Malmö. För Elin Bandell, som är studie- och yrkesvägledare på skolan, är det viktigt att kunna inspirera eleverna och visa hur många karriärmöjligheter det finns inom olika branscher.
– Eleverna har sällan varit på en riktig arbetsplats. Det är bra att lämna klassrummet ibland för att se hur det fungerar i arbetslivet. Jag tror att det kan ge väldigt bra inspiration inför elevernas framtida gymnasieval, berättar Elin.
Kollegan Håkan Sjöstedt, lärare i matematik och NO, fyller i:
– När våra elever tänker på en byggarbetsplats så ser de en arkitekt och en byggarbetare framför sig. Nu fick vi chansen att visa hur många andra som också arbetar med att bygga huset. Många av rollerna har en samhälls- eller naturvetenskaplig utbildningsbakgrund.
Samarbetet mellan Skanska och Oxievångsskolan är unikt i sitt slag och har delats upp i två delar:
– Först kommer vi på Skanska ut till skolan och berättar vilka vi är, hur vardagen ser ut på vår arbetsplats och hur vi jobbar med viktiga samhällsfrågor som jämställdhet och hållbarhet. Därefter har eleverna fått möjligheten att komma till oss och prova på hur det är att jobba på Skanska. Vi tycker att det är jätteroligt att träffa eleverna och alla från Oxievångsskolan är väldigt engagerade, berättar Anders Fex, projektledare på Skanska Fastigheter Malmö, som ansvarar för samarbetet tillsammans med Emelie Petersson.
Visa en vanlig dag på byggarbetsplatsen
I Citadellsstaden i Malmö, mellan havets sus och stadens brus, växer Skanskas nya kontorshus Oas fram. Husets gröna, formgjutna betongfasad skapar en unik karaktär som både passar in i den grönskande omgivningen och sticker ut bland grannhusen. Oas är en hälso- och hållbarhetscertifierad arbetsplats med åtta våningar och gemensam takterrass.
De första hyresgästerna flyttar in våren 2024 men redan i maj i år fick alltså 40 åttondeklassare besöka byggarbetsplatsen. Eleverna delades upp i två grupper, där den ena fick gå en guidad rundtur i byggnaden, medan den andra gruppen jobbade med övningarna på byggkontoret. Därefter byttes grupperna av. Anders Fex berättar:
– Under studiebesöket fick vi på Skanska möjlighet att demonstrera hur vi integrerar miljövänliga och energieffektiva lösningar i byggprocessen. Vi visade eleverna reglar, isolering, ledningar och annat som inte syns bakom färdigbyggda väggar. Dessutom fick de prova på både teoretiska och praktiska övningar, som att gissa vikten på gipsskivor, svara på hyresjuridiska frågor och tyda beteckningar i en detaljplan.
– Eleverna fick även testa att beräkna hur mycket textilmatta som behövs på ett våningsplan och räkna ut marknadsvärdet på en byggnad. Det var ett bra sätt att visa hur man kan använda sig av matematiken från skolan i en verklig kontext, fortsätter Anders.
Vill skapa nyfikenhet
Målet med studiebesöket var att väcka elevernas intresse för byggbranschen, en bransch där det fortsatt råder stor efterfrågan på kvalificerad arbetskraft. Idag är det många från Oxievångsskolan som söker sig vidare till praktiska gymnasieprogram och nu fick de chansen att prova på flera olika roller i ett byggprojekt.
– De flesta verkade tycka att det var spännande att besöka byggarbetsplatsen. Särskilt kul var det nog att få åka bygghiss och få se stommen i huset. Vi besökte flera olika våningsplan, som var olika långt komna. Det var intressant att se hur tidigt i projektet man visste att här ska det bli trapphus, toaletter eller kök. Många tyckte också att det var roligt att prova på de praktiska uppgifterna, avslutar Elin.