Han har jobbat på Skanska sedan 1990 och har deltagit i flera stora tunnelprojekt, bland annat det omtalade bygget av järnvägstunneln genom Hallandsås. Men det finns ett uppdrag som Björn Johansson inte glömmer i första taget. Året var 1997. Björn hade en högskoleexamen som maskiningenjör och ville testa sina kunskaper utanför Sverige.
– På den tiden var det vanligt att våra experter i Sverige skickades på jobb runt om i hela världen. Jag skickade in mitt cv till Skanskas utlandsavdelning och fick napp.
Uppfinning från Göteborg
Uppdraget fanns i Bangkok. Alla som semestrat i Thailand har sett de trassliga, svarta elledningarna som svävar över gatorna. Nu skulle de ner under jord, framför allt runt kungapalatset och kring de finare shoppinggatorna i Bangkok.
– Då hade jag redan jobbat som produktionschef i flera år, men när jag kom till Bangkok fick jag börja från golvet igen och gå i skola hos den dåvarande tekniska chefen på plats, Stefan Mårlind.
Jobbet måste utföras nattetid, men det fanns fler utmaningarna. Kabeltunnlarna i betong var bara 1,4 meter i diameter, och eftersom Bangkok är byggt på sumpmark behövdes en tunneldrivningsteknik för tät lera.
– Stefan var inte bara teknisk chef, han var också uppfinnare och hade byggt en tunnelborrmaskin hemma i Göteborg som var perfekt att använda här. Leran i Göteborg är nämligen väldigt lik den som finns i Bangkok.
Äventyr i tunneln
Metoden som användes kallas pipe jacking, eller rörtryckning på svenska. Det speciella med Skanska-chefens uppfinning är att den ”tuggar sig” genom leran, ungefär som en jordmask.
– Maskinen har en sköld längst fram med två dörrar som öppnas. Tunnelrör i betong skjuter skölden framför sig, medan leran dras tillbaka till startschaktet med hjälp av en släde.
I och med att hela tunneln rör sig kan man inte stanna hur som helst. Då klibbar leran fast. Ibland tog det ändå stopp. Det var inte ovanligt att arbetslaget stötte på tjocka träpålar från något hus som inte längre fanns kvar på platsen.
– Då var det bara att krypa in i röret och hugga bort pålarna. Man fick ett rep runt foten för säkerhets skull och så behövde man backa ut eftersom det var så trångt. Lite mer äventyr än jag var van vid från Sverige, säger Björn med ett skratt.
Speciell plats i hjärtat
I dag jobbar han med olika stålarbeten i Slussenprojektet i Stockholm, men tiden i Bangkok har en speciell plats i Björns hjärta. Inte minst för att han mötte kärleken och hann gifta sig och få barn under de fem år som arbetet pågick.
– Det bästa med hela upplevelsen var alla människor jag mötte. Vi specialister jobbade väldigt nära de thailändska kollegorna och blev ofta hembjudna på mat. Jag kan fortfarande Bangkok utan och innan, och jag och min fru åker tillbaka vartannat år.
Vad är det speciella med att bygga tunnlar?
– När du bygger ovan mark har du kontroll på ett annat sätt. Att borra tunnlar är som att utforska en okänd värld. Du vet aldrig vad du kommer att möta.
– När man är under mark börjar man också fundera mer på geologin. I Bangkok stötte vi på lager av skimrande, vita snäckskal flera meter ner i den gamla sjöbottnen. Det är inte omöjligt att de funnits där i tusentals, kanske miljontals år.