Allt började 1 september 1939 när tyska trupper gick in i Polen. Även om Sverige förhöll sig neutralt till det begynnande världskriget gick det ut en mobiliseringsorder. Här behövdes nya lösningar och bättre skydd för både människor och samhällsviktiga verksamheter.
I Trollhättan hade Saab kommit i gång med en flygplanstillverkning som ansågs avgörande för landets krigsberedskap, men hotet från Tyskland kom allt närmare. I samband med invasionen av Norge 1940 hade tyska krigsplan flugit så lågt över verkstaden i Trollhättan att det inte kunde tolkas som annat än en varning.
Byggdes på rekordtid
Det var på många sätt en galen idé, men i samarbete med Skanska flyttades flygplanstillverkningen ner under jord. Ett unikt projekt där 21 000 kvadratmeter sprängdes fram ur berggrunden under Saabs ordinarie flygplansfabrik som då låg i Linköping. Den nya anläggningen byggdes på rekordtid och stod klar i december 1945.
En rulltrappa i trä, som då var Sveriges längsta, transporterade dagligen hundratals arbetare ner i mörkret. De anställda ovan jord hade ingen aning om vad som pågick 30 meter under deras fötter. Arbetet var topphemligt.
I fabriken tillverkades komponenter och plåtar till flygplan och arbetet fortsatte ända in på 1990-talet. Till exempel byggdes flygplanet J29, eller ”Flygande tunnan” som det kallas, nere i det hemliga bergrummet.
I takt med att hotet från ”Kalla kriget” svalnade, minskade också behovet av en hemlig produktion. Den sista mekanikern lämnade bergrummet i slutet av 1990-talet.
Källor: Skånska Cementgjuteriet 1887-1947, Svenska Dagbladet, Wikipedia