Vällsta bergtäkt ligger bara ett par mil utanför Stockholm, men det är som att besöka en annan värld. Nere i täkten lastar grävmaskiner stenmassor. Vid en av de branta bergväggarna står en krossmaskin som bearbetar stenmassorna och producerar bergmaterial i tre storlekar. I anslutning tronar också asfaltverket som kronan i juvelen. Christopher Elofsson Hakola är produktionschef och visar runt i sitt asfaltrike.
– Det häftiga med asfalt är att det är väldigt här och nu. Efter att den hettats upp till runt 150 grader måste den användas direkt. Det går att lagerhålla asfalt i en värmeficka i ett dygn ungefär, men när asfalten svalnat är den obrukbar.
Köar för dagens dos
Skanska har 27 asfaltverk från söder till norr. Här i Vällsta produceras ungefär 220 000 ton asfalt per år. Det låter mycket, men bara i Stockholm läggs 1,2 miljoner ton asfalt ut på vägarna årligen.
– Du skulle se hur det ser ut här på morgnarna, då står lastbilarna på kö för att fylla på dagens ranson. Vi börjar köra verket klockan ett på natten på söndagen och sen är det full fart fram till fredag eftermiddag. Under högsäsong kör vi ibland alla dagar i veckan.
Hunden hämtar asfalten
Christopher tar med oss till själva hjärtat – en stånkande maskin som är både imponerande och lite skrämmande. Sten och grus rasslar in i enda änden och återvunnen asfalt i den andra. Materialen blandas med bitumen, ett bindemedel som är en restprodukt från olja och ger asfalten sin karaktäristiska doft. Allt hettas upp i en snurrande trumma och när asfalten är klar hämtas den av verkets hund. Jo, den kallas så – vagnen som pilar upp och ned och placerar den rykande massan i verkets värmefickor.
– Den stora utmaningen just nu är hur vi kan minska vår klimatpåverkan. Vårt verk klarar i dag ungefär 25 procent återvunnen asfalt. Målet är att komma upp i 50 eller till och med 70 procent återvunnet material, säger Christopher.
Fossilfritt för framtiden
Det han syftar på är än så länge bara en betongplatta på andra sidan bergtäkten, men där bygger Skanska just nu ett helt nytt asfaltverk som prioriterar tillsättningen av återvunnet material.
– När vi var i Tyskland för att titta på tekniken körde de 99 procent återvinning för att visa att det går. Allt handlar om att komma upp i rätt temperatur. Det nya verket har en bättre förbränningskammare och återcirkulerar luften, vilket gör att värmen kan återanvändas.
Vällstas gamla trotjänare går på träpulver och gasol. Det nya asfaltverket kommer att drivas med tallolja som är helt fossilfritt. Dessutom ska delar av bindemedlet bitumen bytas ut mot det förnybara biobitumen.
– Det kommer att bli den stora snackisen i höst, hur vi kan få in så mycket återvinning som möjligt i det nya verket. Det ska bli superspännande att testa den nya tekniken.