Tänk dig en grön, lummig småstad med mataffär och frisör ett stenkast från bostaden. På förmiddagen cyklar du de två kilometerna till badplatsen. På eftermiddagen svidar du om för en virvlande utekväll i Köpenhamn – bara en timme bort med tåg.
– Visionen för Hjärup Västerstad är en plats med bevarad bykänsla och alla fördelar som kommer med det, samtidigt som du har Lund, Malmö och Köpenhamn runt hörnet tack vare den nya tågstationen och fyraspårsutbyggnaden av järnvägen, säger Mats Pauli som är projektutvecklare på Skanska Bostad.
Variation leder till trygghet
Första spadtaget för radhusområdet Klippängen togs i februari 2025 för det som ska bli totalt 1 300 bostäder för runt 3 000 personer i stadsdelen Hjärup Västerstad. För att attrahera allt från studenter till nyblivna pensionärer är variation ett nyckelord för området. Här ska byggas hyresrätter, radhus, bostadsrätter och småhus i olika former, men också ett mindre centrum med butiker, förskolor, en grundskola och en idrottshall. Flera nya parker, en motionsslinga och utegym bidrar också till mångsidigheten i området.
– Vi vill nå människor med varierande bakgrund, som har olika skäl att bosätta sig i Hjärup. Det skapar liv och rörelse i området under större del av dygnet, vilket vi vet leder till både trygghet och trivsel, säger Mats Pauli.
Planerar smarta delningstjänster
Andra ledord för utvecklingen av Hjärup Västerstad är hållbarhet och innovation. Parterna har tagit fram ett omfattande hållbarhetsprogram, som innefattar allt från biologisk mångfald till användningen av material med lägre klimatpåverkan. Ett samarbetsavtal med lokala energibolaget Kraftringen ska förse området med fjärrvärme, och här blir det solceller på alla tak.
– Vi har flera snillrika lösningar på gång kring olika delningstjänster. Vi planerar exempelvis att koppla batterilagring till solcellerna för att kunna behålla och dela den producerade energin i kvarteren, berättar Mats Pauli.
Återbruk en målsättning
Andra gemensamma lösningar i området är verktygspool och odlingsmöjligheter.
– Här ser vi också möjligheter att minska de boendes bilberoende. Området är utformat så att du kan gå eller cykla till det mesta, eller ta tåget till jobb och universitetsstudier i de närliggande städerna.
Det är också en målsättning att alla projekt i området ska innehålla någon del återvunnet material. Rivningsbetongen från den prefabfabrik som tidigare låg på platsen har krossats och använts i de inledande markarbetena.
– Det finns kvar kontor och lagerbyggnader på det som ska bli grundskoletomten. När de rivs kommer vi att inventera materialet. En stålbalk kan göras om till sittplatser och vi hoppas kunna ha inslag av återbrukat tegel i någon av fasaderna, avslutar Mats Pauli.