I nästan all nybyggnation behövs bergmaterial, till exempel för att jämna ut marken vid en grundläggning eller som fyllnadsmaterial runt rör och ledningar. Ibland tas jungfruligt material från en bergtäkt, men byggbranschen har blivit allt bättre på använda det material som blir över, till exempel vid stora infrastrukturprojekt.
– Vi har alltid försökt återanvända det som går, men frågan har aktualiserats med de senaste årens klimatdiskussion. Vi måste ta varje chans att minska vår miljö- och klimatpåverkan och det vi gör i Jordbro är en viktig pusselbit, säger Åsa Sjöstrand, projektchef på Skanska Industrial Solutions.
Stora volymer
Jordbro resurspark har bara funnits sedan 2019, men hanterar ungefär 800 000 ton berg per år. Det är svårt att föreställa sig hur mycket det är, men tänk dig Guldbron vid Slussen i Stockholm – den väger 3 700 ton. Det blir alltså 215 guldbroar som kommer in till resursparken varje år.
– Ja, det är väldigt stora volymer. Just nu kommer det mesta från Region Stockholms utbyggnad av tunnelbanan mellan Kungsträdgården och Nacka. Innan sprängningarna är över om fyra, fem år beräknas vi ha tagit emot runt fem miljoner ton berg, berättar Åsa.
Lokal närvaro
En strid ström av lastbilar kör in till resursparken och tömmer materialet i ett bergupplag. Nästa steg är att berget krossas, förädlas och erbjuds till försäljning.
– Det fungerar nästan som i en matbutik. Vi producerar material i olika storlekar, lägger produkterna på ”hyllan” och sen kan man komma till oss och köpa det man behöver.
Förutom en mindre anläggning i Årsta är Jordbro den som ligger närmast Stockholm, en lokal närvaro som är avgörande när man pratar om klimatpåverkan.
– När det handlar om tusentals transporter per år gör ett par mil kortare resväg enorm skillnad, både när det gäller utsläppen och kostnaden för kunden, konstaterar Åsa.
I Jordbro resurspark pågår just nu ett stort arbete med att koppla in anläggningen på el.
– Det går inte att komma ifrån att vår verksamhet kräver stora, tunga maskiner, men vi byter ut våra bränslen mot fossilfria där det går, och planerar att driva krossarna med el.