Skellefteå kommun är inne i en enorm samhällsomställning med batterifabriken Northvolt som draglok. Enligt prognoser kommer staden att växa med 17 000 personer det kommande sju åren, vilket motsvarar en tillväxt på 23 procent.
– Man kan säga att vi bygger ett helt nytt samhälle, och därför har vi också ett unikt tillfälle att tänka tjugo år framåt i tiden redan från start, säger Robert Lindberg, VD på Skellefteå Airport.
Komplex utmaning
Som en del av utvecklingsprogrammet ELIS – Elektrifierade luftfart i Sverige, genomförs en förstudie där kommunen tillsammans med Skanska, Skellefteå Airport och brittiska bolaget Urban-Air Port försöker ta reda på hur drönare kan bli en del av framtidens hållbara logistiknät. Det är många frågor som måste besvaras. Hur lastar man en drönare effektivt? Vilka tillstånd och regelverk måste till? Hur fungerar tekniken i 20 minus och snö?
– Det är ingen tvekan om att drönartransporter kommer, och det mycket snabbare än de flesta tror, men det är komplext. Det är flera praktiska saker som måste lösas innan man kan få i gång kommersiell, storskalig trafik med drönare, säger Henrik Littorin, projektledare för ELIS.
Hållbara transporter
Projektet stöttas av Skanskas strategiska arbetssätt Sustainovation, och kom till i samband med utvecklingen av Hammarängen. Ett nytt industriområde i Skellefteå med höga hållbarhetsambitioner, helt inriktat på transport- och logistikföretag.
– När vi hörde om idén kändes det självklart att vara med. Vi letar hela tiden efter nya sätt att transportera, både människor och gods, utan fossila bränslen, och då blir drönare superintressanta, säger Skanskas projektchef David Nordberg och får medhåll av kollegan Martin Lundholm:
– Dagens industriella drönare kan lyfta en Europapall, men vad klarar framtidens drönare? Om några år kanske vi kan lyfta armering direkt upp till våning sju på ett kontorsbygge.
Vill skapa en testbädd
När förstudien är klar i november tas beslut om nästa steg, men målet är att bygga en drönarflygplats helt i trä på en av tomterna i Hammarängen. Den kommer att funka som ett logistikcenter och en slags testbädd för tekniken.
– Det finns ingen bättre plats att göra det här på än i Skellefteå. Vi har grön el, kallt klimat, tillgång till modern batteriteknologi, korta beslutsvägar och ett landskap som består till 99 procent av skog, säger Robert Lindberg.
Hur ser det ut i Skellefteå om tio år?
– Då flyger vi viktiga reservdelar till gruvan i Boliden och mediciner till människor i glesbygden. Det sker redan tester av persontransporter med drönare och elflyg är en självklarhet, säger Henrik Littorin och tillägger att Skellefteå Airport redan i dag har tre elflygplan på plats.
Vilka är fördelarna för Skanska?
– Vi jobbar med samhällsutveckling. Genom att anamma den här tekniken tidigt kommer vi att ligga steget före, och vara väl förberedda den dagen regleringarna för luftburna transporter ändras, säger David Nordberg.
Sustainovation är Skanska Sveriges system för att jobba med innovation och utveckling. Läs mer om Sustainovation här.