Det började med att Östersunds kommun antog en utmaning från Fossilfritt Sverige. Vore det möjligt att genomföra en helt utsläppsfri byggarbetsplats? Inför bygget av en ny konceptförskola i stadsdelen Torvalla tog Skanska fram en förstudie som kom fram till att, jo det skulle gå. Allt kunde elektrifieras, så när som på markpackande vält och asfaltläggare. Så inleddes ett unikt projekt som blivit en föregångare i både Sverige och EU.
– Att vara först med något är alltid utmanande. Vi visste nog inte fullt ut vad utsläppsfritt innebar, men vi visste att vi ville vara med och driva utvecklingen. Inte minst för att nå vårt eget mål om att bli fossilfria från 2030, säger Sofia Grelsson, projektledare på Östersunds kommun.
– Nu när förskolan står klar och barnen flyttat in är det bara att konstatera – vi lyckades och dessutom över förväntan.
Identifierade riskerna tidigt
De senaste två åren har Skanska och Östersunds kommun, i samarbete med Volvo Construction Equipment och Fossilfritt Sverige, utforskat vad det innebär att ersätta i stort sett alla dieselmaskiner med batteridrivna. En utmaning då utbudet på marknaden fortfarande är begränsat.
– Vi identifierade tidigt ett antal risker, till exempel lägre kapacitet vid minusgrader och längre stillestånd om någon maskin skulle behöva service. Det gjorde att vi var väl rustade när det sedan inträffade, säger Skanskas hållbarhetsspecialist Hanna von Bahr och vittnar om en ovanligt kall och snörik vinter i Jämtland.
Innan byggstart gjordes också ett antal antaganden, om allt från ökade kostnader till minskade koldioxidutsläpp. I slutrapporten står det klart att projektet överträffat i princip alla mål.
Överträffar målet om elektrifieringsgrad
Skanska beräknar den totala reduceringen av koldioxidutsläpp till 95 procent, jämfört med om man hade använt dieseldrivna entreprenadmaskiner. Det motsvarar drygt 78 ton koldioxidekvivalenter, vilket slår förstudiens estimerade 64 ton.
– En sak vi inte förutsåg var den snabba utvecklingen på marknaden. Inför asfalteringen lyckades vi få tag på en eldriven läggare. Den kom direkt från fabrik i Tyskland, via en mässa i England, fastnade i tullen och landade hos oss i absolut sista sekund, säger Hanna och konstaterar att med asfaltläggaren på plats kunde också förstudiens mål om möjlig elektrifieringsgrad överträffas.
Engagemanget en nyckelfaktor
Andra viktiga lärdomar från projektet är hur positiv elektrifiering är för arbetsmiljön. Maskinerna är tysta, vibrerar knappt och släpper inte ut avgaser.
– Våra yrkesmedarbetare tycker det är fantastiskt att jobba utan buller och avgaser, och slippa att få diesel på händer och kläder vid tankning. Jag tror att många gärna skulle fortsätta att arbeta utsläppsfritt om de fick chansen, säger Hanna.
En avgörande framgångsfaktor har varit engagemanget på arbetsplatsen.
– Hela teamet gick in med inställningen att vi ska klara det här. Medarbetarna har ruckat på luncher och fikatider för att anpassa sig till maskinernas laddbehov. Vi har också haft fantastisk support från Skanskas inköpsavdelning. De påbörjade arbetet med att få en eldriven asfaltläggare på plats nästan ett år innan det blev skarpt läge, berättar Hanna von Bahr och Sofia Grelsson fyller i:
– Jag tycker att vi haft en jättebra dialog med Skanska. Det har bara varit att lyfta luren om man funderat på något. Mycket lösningsfokus och vilja att pröva nya arbetssätt.
Tog del av kostnaden
Vad är då slutsatserna från detta lilla men banbrytande byggprojekt, som satt Östersund på kartan, gett upphov till rubriker, lockat till studiebesök och nu ger ringar på vattnet i EU?
– Elektrifiering är utan tvekan framtiden för vår bransch, men det kräver ett lite annat sätt att jobba. Du behöver vara ute i god tid, planera mer i detalj, vara flexibel och lösningsorienterad när problem uppstår. Man får tänka lite utanför boxen helt enkelt, säger Hanna.
Byggtiden var tre månader längre än vid uppförandet av en traditionell konceptförskola, vilket var helt enligt plan.
– Eftersom marknaden för eldrivna fordon fortfarande har begränsningar när det gäller utbud och maskinstorlekar behöver man ta höjd för det i tidplanen, konstaterar Hanna.
Merkostnaden för att använda eldrift blev ungefär fem procent av totalsumman.
– För oss i kommunen var ett av målen att se om det går att öka takten i omställningen genom klimatkrav i offentliga upphandlingar, och det tycker jag att vi fått svar på. Alla behöver inte börja med en helt utsläppsfri arbetsplats. Kanske räcker det med krav på en elektrifierad hjullastare eller en elgrävare för att ändå vara med och driva utvecklingen framåt, avslutar Sofia Grelsson.