För den som trodde att spårvagnar är ett föråldrat och pittoreskt inslag i Göteborg, Norrköping och Stockholm är det hög tid att tänka om. Den elektrifierade och miljövänliga, men ibland hånade, varianten av kollektivtrafik må ha 136 år på nacken, men går nu en ny vår till mötes i hela världen.
Allra bäst gestaltas det kanske här i Sverige. I den medeltida staden Lund har man bestämt sig för att dra nya ledningar och dubbelspår från de mest centrala delarna, det vill säga järnvägsstationen, som är Sveriges tredje mest trafikerade station med 40 000 resenärer om dagen. Via sju hållplatser ska den 5,5 kilometer långa linjen gå ut till ändhållplatsen, där det för ett par år sedan bara fanns åkrar och ängar.
Från åker till Science Village
– Där ute började man med Skanskas hjälp att bygga en av världens mest avancerade forskningsanläggningar, ESS, vilket många lundabor tyckte var en märkligt öde placering. Och ännu konstigare tyckte man det var när det började planeras för en spårväg dit ut, med hållplatser placerade ”i ingenstans”, säger Skanskas projektchef Gustav Rundberg.
Bara ett par år senare har intresset för att etablera sig i närheten av ESS exploderat, så nu kallas området Science Village och behovet av snabba, säkra pendlingsmöjligheter från centrum, via bland annat Universitetssjukhuset, Tekniska Högskolan och forskarklustret Ideon, börjar bli uppenbart för de flesta.
– Fast det är fortfarande så att man bygger kollektivtrafiken först, och den nya delen av staden efter, vilket ju inte är helt vanligt, men väldigt modigt och klokt. Målet är att pendlingen till och från Science Village ska ske till en tredjedel vardera med trafikslagen kollektivt, gång/cykel respektive bil, säger Gustav Rundberg.
Rekordtung lansering
Samtidigt innebär byggandet stora ingrepp i den gamla delen av Lund, där arkeologerna har full koll på alla schakter som görs för att dra om alla tusentals kända och okända ledningar och rör som korsar den blivande spårdragningen.
– Och det handlar inte om några enstaka gropar utan i princip har vi en lång pågående schakt genom hela stan, vilket ställer stora krav på säkerheten för både byggare och lundaborna. Vi har en speciellt avsatt organisation inom Skanska som bara arbetar med att optimera trafikanordningarna.
Extra delikat blir det runt påsk 2018, när trafiken stängs av i två veckor för att den gamla bron över E22, motorvägen som förbinder Malmö med Lund, ska bytas ut. Genom en av Sveriges största lanseringar någonsin ska en ny sexfilig och 5 000 ton tung bro, med en spännvidd på 28 meter, skjutas på plats.
– Även om det är ovanligt stora dimensioner på allting så är principen för byggandet av brostöden ungefär som vanligt. Men det ska bli intressant att kolla när lanseringen väl äger rum! säger Tobias Karlsson, medan han brottas med armeringen av de bastanta brofundamenten.