c

Innovation och samverkan i fokus under framtagningen av nästa generations elbetongbil

Tillsammans med Volvo och Månsarps Svets & Maskin (MSM) har Skanska tagit fram nästa generations elbetongbil. Men hur gick samarbetet till, och hur står sig den nya elbetongbilen mot sina dieseldrivna motsvarigheter?

Det var efter ett av många kundbesök hos Bohus Betong som Skanska beslutade sig för att undersöka möjligheterna att investera i nästa generations elbetongbil. När Skanska satte sig ner med Volvo och MSM var det gemensamma målet tydligt: en elbetongbil kapabel att göra dieselbilen till föregångare. Tidigare elektrifierade modeller har varit begränsade av sin egen och sin påbyggnads vikt, vilket medför en reducerad lastkapacitet jämfört med likvärdiga dieseldrivna betongbilar. 

En skräddarsydd lösning för kund, klimat och arbetsmiljö

Utöver ett minskat koldioxidutsläpp bidrar även elektrifierade fordon till ett förbättrat arbetsklimat för både medarbetare och kund. 

"Vi har dagliga betongleveranser inklusive lossning med ränna i Prefabindustrin Bohus Betongs lokaler, där en elbetongbil skulle innebära minskat utsläpp och buller. För oss är det viktigt med ett hälsosamt arbetsklimat, så de aspekterna gav oss ytterligare drivkraft i projektet", säger Martin Bergqvist, distriktschef på Skanska.

En del av ett omfattande hållbarhetsarbete

På Jönköpings betongfabrik pågår en stor klimatomställning och den planerade elbetongbilen representerar distriktets senaste satsning – men inte den första.

"Vi arbetar på att få till en helt fossilbränslefri anläggning, från våra bilar till betongtillverkningen som drivs av det förnybara drivmedlet HVO100. Vi har även installerat solceller vilket kan bidra med solenergi till uppladdningen av en elbetongbil", fortsätter Martin.

Ritar om kartan för hållbara betongtransporter

Efter ett grundligt arbete tillsammans med Volvo och MSM levererades en komplett elbetongbil med full lastkapacitet och tiometersränna till Skanska i Jönköping under augusti 2024. 

Specifikationer

  • 100 procent eldriven med full lastkapacitet (7m³)
  • Tridem
  • Den lättaste 9m³ roteraren på marknaden
  • Vattentank av aluminium
  • Reach10 ränna (10 meter)
  • Uppdaterat styrsystem med snabbare display och optimerat för eldrift

Resultat

Efter lanseringen på Elmias lastbilsmässa 2024 har bilen varit ett uppskattat tillskott till Skanskas flotta. Bilen är i bruk och levererar fortsatt till Bohus Betong samt övriga kunder i Jönköpingsområdet. Efter avslutad runda laddas bilen delvis av fabrikens solceller i väntan på att utföra nästa betongleverans. 

Senast uppdaterad: 2025-01-07

Rekommenderad läsning