Klockan ett på natten den 18 januari 1980 rasar bron mellan Tjörn och Stenungsund. I mörkret och den täta dimman har det norskägda fartyget Star Clipper kommit ur kurs och kör rakt in i brospannet. Delar av vägbanan faller över båtens kommandobrygga, resten försvinner ner i djupet i Asköfjorden.
Alla ombord klarar sig, men innan någon hinner sätta upp avspärrningar kör sju bilar med åtta personer av bron. Samtliga omkommer.
Ingen klar orsak
Tjörnbrokatastrofen hör till de där händelserna som etsat sig fast i svenskarnas medvetande. Den första bron kallades Almöbron och byggdes av Skanska. Den stod färdig 1960 och var med sina 278 meter Sveriges längsta bågbro. En bågbro fungerar som så att kraften samlas vid brofästena och använder berggrunden som stöd. Det ingen kunde föreställa sig vid tiden var att ett fartyg på 27 000 ton skulle braka rakt in i konstruktionen.
När Haverikommissionen undersökte vad som hade hänt fann man inte någon klar orsak till olyckan och alla inblandade friades. Det konstaterades att mörkret, dimman och tjock is i den trånga passagen hade bidragit till katastrofen.
Ingen klar orsak
Drygt 3 000 fordon hade passerat bron varje vardag. Nu fick bilfärjor göra jobbet. Samtidigt drogs ett stort arbete i gång för att få en ny bro klar så snabbt som möjligt. Målsättningen var att bygga en säker, hållbar bro som kunde klara en liknande olycka bättre. Skanska vann upphandlingen och byggde den här gången en så kallad snedkabelbro, där brobanan är direkt förbunden med höga pyloner genom sneda kablar eller stag, precis som på Öresundsbron. Mindre än två år efter olyckan, i november 1981, invigdes den nya bron mellan Tjörn och fastlandet.
Källor: Göteborgs Posten, Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio, Wikipedia