Bättre kontroller stärker Skanskas arbete med seriositet

Arbetslivskriminalitet är en utmaning för hela byggbranschen. Därför har Skanska förstärkt rutinerna för inskrivning på arbetsplatsen. Den största skillnaden är noggrannare kontroll av arbetstagares rätt att jobba i Sverige samt kontroll av medborgarskap.

Sedan årsskiftet har Skanska en ny rutin där alla medarbetare skrivs in vid ett fysiskt möte och behöver visa handlingar som styrker identitet, nationalitet och rätten att jobba i Sverige.

Skanska strävar efter att bara samarbeta med leverantörer som följer lagar och regler, men det finns företag som utnyttjar branschens komplexitet till att fuska, bland annat med arbetstagares arbetsvillkor. Därför stärks kontrollen av alla som jobbar i Skanskas projekt.

– Vi har förlitat oss mycket på branschens eget id-kort ID06, men sedan årsskiftet har vi en ny, förstärkt rutin där alla medarbetare skrivs in vid ett fysiskt möte och behöver visa handlingar som styrker identitet, nationalitet och även rätten att jobba i Sverige, säger Åsa Jarder, utvecklingsledare på Skanska.

Kontrollen kräver lugn och mod

Olika regler och intyg gäller beroende på om underleverantören är svensk eller utländsk, om medarbetarna kommer från EU eller tredjeland. Att ställa frågor till blivande kollegor om nationalitet kan dock upplevas som känsligt. För att hjälpa projekten har Skanska tagit fram en fysisk inskrivningsblankett med checklistor och kontrollfrågor i olika steg.

– Den är fantastiskt bra eftersom alla som kommer till projektet får samma frågor, och skulle något dokument saknas blir det tydligt vad som behöver åtgärdas, säger Linda Strand som jobbar på Distrikt Affär inom Skanska Väg och anläggning.

Hon påpekar att regelbrott och fusk många gånger inte görs medvetet.

– Reglerna är väldigt krångliga så den här förflyttningen behöver vi också göra tillsammans med våra underleverantörer.

Vilken är den största utmaningen med de nya rutinerna?
– Tid och resurser. Våra kollegor har redan fullt upp med sina vanliga arbetsuppgifter, så det svåraste är nog när det sker avvikelser och man behöver följa upp ett ärende.

Varför är det här ett viktigt arbete?
– Jag tycker det känns bra att veta att människor som jobbar hos oss får rätt lön, har rätt utbildning och att de inte blir utnyttjade av sin arbetsgivare. Att de företag vi anlitar konkurrerar på samma villkor, säger Linda Strand

En fråga för hela samhället

Just nu görs de här kontrollerna i varje enskilt byggprojekt, men Åsa Jarders förhoppning är att branschorganisationer och myndigheterna tar ett större ansvar för granskningen av företag i byggsektorn, och att kontroll av medborgarskap skulle kunna göras redan vid ansökan om ID06-kort.

– Det här är inte bara en fråga för Skanska utan för hela branschen, och i förlängningen samhället. Om vi ska komma åt arbetslivskriminaliteten behöver vi samarbeta och göra det på ett smart och effektivt sätt.

Fakta: Det här är Seriositet på Skanska

Arbetet med att strukturerat och trovärdigt motverka möjligheten till fusk och regelöverträdelser på Skanskas arbetsplatser och samtidigt bidra till en sundare byggbransch kallas för Seriositet.

Skanskas målbild är att vi endast samarbetar med seriösa leverantörer, har god kontroll över våra arbetsplatser så att bara de som har rätt att verka där kan komma in och att vi vet hur vi ska agera vid misstanke om brott.

Läs mer: Seriositet – för en sund byggbransch
Senast uppdaterad: 2024-08-30