Asfalt är världens vanligaste och äldsta vägmaterial, men produktionen genererar stora koldioxidutsläpp. Därför jobbar Skanskas teknikspecialister intensivt med att hitta sätt att sänka materialets klimatavtryck. Utvecklingen har pågått under ett antal år och resulterat i spetsprodukten Asfalt Zero, där tallolja delvis ersätter det fossila bindemedlet bitumen ihop med en hög andel returasfalt. Det är den första asfalt med netto noll-utsläpp som Skanska kan leverera i hela Sverige, och nu rullar förfrågningarna in.
– Om man jämför med förra året har försäljningen redan femdubblats. Jag tror det är en effekt av att vi gjort produkten mer tillgänglig, men också att vi har många lyckade projekt att hänvisa till. Det gör att kunderna känner sig trygga och vågar prova, säger Jonas Lindberg.
Den stora fördelen med tallolja som bindemedel är att koldioxid lagras i den färdiga produkten. Asfalten skapar en kolsänka där materialet binder lika mycket koldioxid som det släpper ut vid tillverkningen.
– Med Asfalt Zero kan vi hjälpa våra kunder att nå sina klimatmål. Vissa kommuner ska nå netto noll-utsläpp redan till 2030, och då behövs det volymprodukter som kan sänka avtrycket rejält.
Minus på vägen
Samtidigt jobbar Skanska med nästa innovation. En asfalt som tillverkas utan någon nytt tillfört fossilt bitumen. Utvecklingen möjliggörs i nära samverkan med kunder och drivs som ett projekt inom Sustainovation, Skanskas strategiska system för att jobba med innovation och utveckling.
– Det är ett paradigmskifte i branschen. I USA heter bitumen ”asphalt”, så lite skämtsamt kan man säga att vi för första gången gör asfalt utan asfalt, säger Jonas Lindberg.
Det unika med den nya varianten är att den inte bara bildar en kolsänka utan en så kallad ”klimatpositiv” kolsänka. Enkelt förklarat lagrar den här asfalten dubbelt så mycket koldioxid som den släpper ut.
– Det är fortfarande ett utvecklingsprojekt, och än kan vi inte producera den här asfalten i alla våra verk, men det är ändå en milstolpe i vår verksamhet. Vi uppnår kraven för CE-märkning och kan inte se någon skillnad i hållfasthet, men självklart kommer vi att följa hur asfalten presterar över tid.
Ansvar att bidra
Nyligen genomfördes ett test av den nya asfalten på ett cykel- och gångstråk i Nynäshamn. John Niklasson, enhetschef på kommunens tekniska förvaltning, jobbade tidigare på Skanska och känner väl till företagets klimatarbete.
– Jag har alltid tyckt att det är spännande med framsteg inom hållbarhetsfältet, men när jag nu befinner mig på kundsidan känner jag också ett ansvar att bidra. Innovation kan inte bara vara entreprenörens ansvar. Vi behöver göra det tillsammans, säger han och fortsätter:
– Den här asfalten kostar visserligen lite mer, men det är väldigt lite pengar i förhållande till potentialen framåt. Om det här faller väl ut kan det bli ett viktigt steg mot mer miljövänliga beläggningsarbeten.