c

Asfalt Zero – en nyckel till minskat klimatavtryck

Nu kan vi äntligen leverera vår mest hållbara asfalt i hela landet. I Trelleborg har testet av Asfalt Zero blivit ett viktigt steg i kommunens klimatarbete.

Asfalt Zero läggs ut på Syster Jennys Väg i Trelleborg.
1 av 3 Skanskas mest hållbara asfaltprodukt, Asfalt Zero, innehåller tallolja som ger materialet en doft av trä och barrskog.
Vält på vägen
2 av 3
Man i varselkläder jobbar med asfaltering.
3 av 3 Arbetet började med att den gamla asfalten frästes upp och sedan återanvändes i den nya asfalten tillsammans med talloljan.

Det luktar träslöjd och barrskog när den svarta massan läggs ut på Syster Jennys väg i Trelleborg. Doften kommer från talloljan som delvis ersätter det fossila bindemedlet bitumen i Skanskas mest hållbara asfaltprodukt. De andra lösningarna som minskar materialets klimatavtryck är stora mängder återvunnen asfalt, samt att massan tillverkas i ett asfaltverk som drivs med fossilfritt bränsle.

– Talloljan är en restprodukt från pappersindustrin och har redan tagit upp koldioxid från atmosfären. När vi använder oljan i asfaltproduktionen binds koldioxiden i den färdiga produkten. Väl ute på vägen bildar materialet en så kallad kolsänka, förklarar Nihad Kusmic, projektingenjör på Skanskas Region Asfalt och bergmaterial Syd.

Smarta investeringar i syd

Asfalt Zero har tidigare inte varit tillgänglig i södra Sverige. En ny biobindemedelstank i Norrköping, plus investeringar i Skanskas asfaltverk i syd – Dalby och Önnestad, gör att kunder i Skåne nu kan beställa den mer hållbara asfalten.

– Vi har förbättrat våra verk för att kunna öka halten återvinning, vilket är en av de viktigaste pusselbitarna. Det känns jättebra att kunna erbjuda en mer hållbar asfalt och det är redan flera som nappat.

Ingen tvekan i Trelleborg

Trelleborg har högt satta klimatmål och strävar, precis som Skanska Sverige, efter att uppnå netto noll utsläpp senast år 2045. När Nihad Kusmic presenterade Asfalt Zero i ett möte med representanter från kommunen var det ingen tvekan.

– Vi kände direkt att det här vill vi testa. Vi vill vara en del i utvecklingen av mer hållbara gatubeläggningar. Priset är något högre än för traditionell asfalt, men det är en väldigt liten merkostnad om man ser till miljöfördelarna, säger Mikael Bergqvist, som är gatuingenjör i Trelleborgs kommun.

Eldrivet nästa steg

Omkring 1 300 ton Asfalt Zero ligger nu på Syster Jennys väg i Fagerängen i Trelleborg. Arbetet började med att den gamla asfalten frästes upp, kördes till ett av Skanskas asfaltverk och sedan återanvändes i den nya massan tillsammans med talloljan. Sedan dess har Nihad och hans kollegor också lagt cirka 800 ton Asfalt Zero i ett område i Höganäs.

– Där gick vi ett steg längre och använde eldrivna maskiner, som elasfaltläggare och elvält. Transporten av materialet till Höganäs gjordes också på HVO-bränsle. Allt för att minska klimatavtrycket så mycket som möjligt, berättar Nihad Kusmic.

Vad är utmaningen framåt?

– Asfalt är traditionellt en lägstaprisprodukt. Därför tror jag att det behövs en insats från vår sida att förklara för våra kunder varför det är värt att lägga ungefär 10 - 15 procent mer på Asfalt Zero.

När kommer Asfalt Zero vara norm på svenska vägar?

– Om fem, tio år tror jag att majoriteten av den asfalt vi säljer är tillverkad med biobindemedel. Jag hoppas också att kundernas kravställning blir tuffare. Det ger oss en möjlighet att ta större kliv i vårt hållbarhetsarbete, avslutar Nihad Kusmic.

Senast uppdaterad: 2024-09-05

Rekommenderad läsning