c

6 tuffa tunnelbyggen

Skanska har byggt tunnlar över hela världen. Här kan du läsa varför vi behövde frysa marken i Boston, vad New Yorks borgmästare har för koppling till tunnelborrar och varför myndigheterna uppmanade New Delhi-borna att INTE åka med den nyöppnade tunnelbanan.

New Yorks tunnelbana.
1 av 6 New Yorks tunnelbanelinje 7 vände tidigare vid Times Square. 2007 fick Skanska i uppdrag att förlänga linjen.
I Storbritannien bygger Skanska en höghastighetsjärnväg.
2 av 6 I Storbritannien bygger Skanska en höghastighetsjärnväg som ska gå i 360 kilometer i timmen.
The Big Dig är känt som ett av världens dyraste vägbyggen.
3 av 6 The Big Dig är känt som ett av världens dyraste vägbyggen.
Tunnelbanan i New Dehli.
4 av 6 Skanska grävde tunnlar i New Dehli när den indiska mångmiljonstaden fick sin första tunnelbana.
2005 fick Norge sin första undervattenstunnel för biltrafik.
5 av 6 2005 fick Norge sin första undervattenstunnel för biltrafik.
Första fordonet genom tunneln Sitina-tunneln i Slovakien var en Formel 1-bil.
6 av 6 Första fordonet genom tunneln Sitina-tunneln i Slovakien var en Formel 1-bil.
  1. New Yorks felande länk

    Visste du att Skanska deltagit i utvecklingen av New Yorks tunnelbanenät sedan 1971? Ett transportnät som servar 3,5 miljoner resenärer varje dag! Det fanns dock en felande länk – tunnelbanelinje 7 som tidigare vände vid Times Square.
    2007 fick Skanska i uppdrag att förlänga linjen och länka samman Midtown med Westside. Lättare sagt att gjort då arbetet innefattade 1,6 kilometer borrade tunnlar rakt under fötterna på miljontals stressade New York-bor. Till sin hjälp hade Skanskas två 200 meter långa tunnelborrmaskiner, Georgina och Emma, döpta efter dåvarande borgmästaren Michael Bloombergs döttrar.
  2. Full fart under jord i Storbritannien

    Skanska är del av ett jätteprojekt som ska ge Storbritannien en ny höghastighetsjärnväg – High Speed 2. Den nya linjen går från London till nordvästra England, och innefattar många kilometer av tunneldrivning. När allt står klart runt 2033 kommer snabbtågen att ansluta London till West Midlands med en hastighet på upp till 360 kilometer i timmen!
    High Speed 2 är Storbritanniens andra höghastighetsjärnväg. Skanska var även med och byggde den första, High Speed 1 eller Channel Tunnel Rail Link, som förbinder London med kanaltunneln till Frankrike.
  3. Världens dyraste vägprojekt i Boston

    Central Artery Tunnel Project i Boston fick snabbt smeknamnet The Big Dig och anses vara ett av världens dyraste vägbyggen. Projektet innefattade en tunnel på 5,6 kilometer under centrala Boston och kostnaden för hela bygget blev 14,6 miljarder dollar, ungefär 107 miljarder svenska kronor i dåtidens penningvärde. Att det blev så kostsamt berodde på den besvärliga marken i området, som bland annat behövde frysas för att underlätta Skanskas tunneldrivning. Bostonborna fick dock en betydligt bättre trafiksituation och ett helt nytt grönområde när allt stod klart 2006.
  4. Stor succé för tunnelbanan i New Delhi

    New Delhi i Indien är en av världens mest överbefolkade städer. Myndigheterna hade länge planerat att bygga en tunnelbana, för att minska luftföroreningarna och underlätta resandet i mångmiljonstaden. Skanska var en av de entreprenörer som fick uppdraget. När första etappen invigdes 2003 var succén – men också kaoset – ett faktum. Många var så nyfikna på den nya transporten under jord att myndigheterna tvingades vädja till New Delhi-borna att bara resa om de måste. Utbyggnaden av tunnelbanenätet fortsätter och har förbättrat såväl miljön som trafiksäkerheten och framkomligheten i staden.
  5. Byggen under vatten i Norge

    2005 fick Skanska äran att bygga Norges första undervattenstunnel för biltrafik. Den 670 meter långa sänktunneln i Björvika skulle underlätta trafiksituationen i centrala Oslo. Tunneln byggdes i sex separata delar på vardera 112 meter. Delarna prefabricerades i Bergen och bogserades sedan till Oslo. 2010 kunde de första bilarna rulla genom tunneln.
    Nyligen fick Skanska i uppdrag att bygga ännu en undervattenstunnel i Norge – världens längsta! E39 Rogfast kommer att bli 27 kilometer lång och går som djupast 392 meter under havsytan. Bygget startade i februari 2023 och ska vara färdigställt 2029.
  6. Slovakien

    I Slovakien var Skanska med och byggde Sitina-tunneln som är en del av motorvägen D2 genom Bratislava. Vägtunneln består av två runda tuber på 1 415 respektive 1 440 meter. När tunnelbygget invigdes i juni 2007 var det första fordonet genom tunneln en Formel 1-bil med David Coulthard vid ratten!
Senast uppdaterad: 2023-06-15

Rekommenderad läsning