Hur får du som leverantör tillgång till Leverantörsportalen?
Skanskas Leverantörsportal används för att följa fakturor, hantering av digitala ordrar från Skanska samt genomföra förkvalificering. Leverantörsportalen är endast tillgänglig för de leverantörer som Skanskas inköpare bjudit in.
Vill du bli leverantör till Skanska?
Om du är intresserad av att bli en leverantör till Skanska, rekommenderar vi att du tar kontakt med ett projekt som skulle passa din verksamhet. Ett urval av projekt hittar du på våra projektsidor.
Godkänd leverantör
För att bli en godkänd leverantör till Skanska och därmed sökbar som leverantör i våra projekt behövs:
- godkänd förkvalificering
- godkänd skattestatus
- godkänd kreditbedömning
Förkvalificering
Syftet med förkvalificeringen, som en del av flera, är att underlätta för Skanska att göra ett hållbart och säkerställt val av leverantör utifrån lagkrav, grundläggande branschkrav och väsentliga Skanskakrav. Förkvalificeringen är ett självskattningsformulär som genomförs av dig som leverantör.
Godkänd skattestatus
Information hämtas från Creditsafe.
Godkänd kreditinformation
Information hämtas från Creditsafe.
Order
Skanska använder elektroniska verktyg för att skicka förfrågningar och lägga ordrar till våra leverantörer. För att bekräfta köp skickar vi ordrar via vårt inköpssystem.
En order kan förmedlas på följande sätt:
- via integration
- via e-post med länk till Skanskas leverantörsportal
- via e-post med bifogad pdf
Oavsett hur orden förmedlas och hur du väljer att svara, vill vi ha ett svar inom 24 timmar.