Vid Solna Station utvecklar Skanska Fastigheter en ny kontorsbyggnad på 54 000 kvadratmeter, fördelad på två huskroppar som länkas samman med en gemensam ljusgård. Precis som systerkontoret Solna United är målet att bygga så hållbart som möjligt. Solna Link siktar på certifiering med NollCO2, LEED Platinum och WELL Gold, vilket kräver stora insatser när det gäller allt från materialval till byggmetoder. I projektet planerar man att använda betong och stål med lägre klimatavtryck, och återbruk av både undertaksplattor, fasadplåtar och betongkross från bilhallen som stod på platsen tidigare. Den stora nyheten är armeringsjärnet som precis anlänt med båt från den portugisiska tillverkaren Megasa. Produkten har enligt sin miljövarudeklaration (EPD), marknadens just nu lägsta klimatavtryck på runt 177 koldioxidekvivalenter per ton.
– Det är betydligt lägre än snittet i Europa, som ligger på runt 500 koldioxidekvivalenter per ton. Det innebär en stor och viktig miljöbesparing då vi behöver hitta lösningar i alla delar av projektet för att nå våra hållbarhetsmål, säger Skanskas projektchef Erik Eriksson.
Köper ursprungsmärkt el
I dag tillverkas i princip all armering i Europa av återvunnet stålskrot, så det är inte själva materialet som genererar de stora utsläppen. Det är främst hur armeringen tillverkas som avgör om produkten får ett högt eller lågt klimatavtryck. Lägst påverkan ger vattenkraftsproducerad el.
– För att vara säker på att energin har ett lågt klimatavtryck köper stålverket ursprungsmärkt el, eller elcertifikat som det också kallas. Eftersom den elen betingar ett högre marknadsvärde kostar också den här armeringen lite mer, ungefär 30 till 40 euro per ton, men om man ser till hur stor klimatbesparingen blir är det en relativt billig åtgärd, säger Magnus Randver som är kategoriansvarig för inköp av armering på Skanska.
Även transporterna kan generera stora utsläpp då armeringen ofta färdas långt. I det här fallet från stålverket i Portugal, vidare till en kap- och bockverkstad i Litauen, för att till sist hamna på bygget av Solna Link.
– Båt är det absolut mest hållbara sättet att frakta varor, inte minst för att ett fartyg kan ta minst hundra gånger så mycket gods som en lastbil och drar betydligt mindre energi. Det påverkar också armeringens EPD, förklarar Magnus Randver.
Samarbete en nyckel till framgång
En av utmaningarna med att köpa klimatoptimerad armering är tillgången. Det finns inte i obegränsade mängder, och det är viktigt att beställa i god tid.
– I många projekt ritar man fastigheten samtidigt som man börjar med grundläggningen. Här visste vi redan vilken volym vi behövde, och även dimensioneringen på armeringen, vilket gjorde att vi kunde beställa månader i förväg, berättar Erik Eriksson.
När fastigheten står klar kommer armeringen från Megasa att ge en klimatbesparing på runt 560 ton koldioxidekvivalenter. Lägger man till effekten från det förbättrade betongreceptet blir det sammanlagt en besparing på cirka 1 790 ton koldioxidekvivalenter, jämfört med traditionella byggmetoder och material.
Vilka är era bästa tips för att lyckas med klimatarbetet?
– Den enskilt viktigaste nyckeln är samarbete. Vi sitter på väldigt många olika kompetenser på Skanska och de riktigt bra lösningarna kommer när vi tar hjälp av varandra, säger Magnus Randver.
– Det underlättar om du tycker att det är roligt med siffror och mål att styra emot. Det blir lite som en tävling att hitta sätt att spara, både på klimat och ekonomi, säger Erik Eriksson.
Enligt projektets beställare, Magnus Christiansen på Skanska Fastigheter, är armeringen från Megasa en av flera bra, innovativa lösningar som kommer att användas i projektet
– Vi behöver se över alla möjligheter för att nå våra hållbarhetsmål, och det innebär också att våga prova och utveckla nya metoder.