En kodsträng är Skanskas fakturareferens som är en 3-ställig kombination bestående av siffror enligt följande: (5-6 siffror)-(1-15 tecken)-(4-5 siffror) åtskilda av bindestreck, ex 123456-1-5001.
Om fakturan inte uppfyller Skanskas krav på information och märkning, kan fakturan inte hanteras och kommer att reklameras/avvisas. Det är leverantörens ansvar att rätta upp och skicka in en ny korrekt faktura.
Några vanliga anledningar till reklamation eller avvisning är:
- Fakturareferens saknas
- Angiven fakturareferens går till ett annat Skanskabolag än vad fakturan är ställd till
- Upplysning om omvänd skattskyldighet saknas (Byggmoms)
- Betalkonto saknas
- Organisationsnummer saknas
EDI-fakturor – felmeddelande (felåterföringsmail) samt reklamationer skickas till den mailadress ni har angivit i er Transaction order, det dokument som fylldes i vid uppsättning av EDI-fakturering.
Webbfaktura via BEAst – reklamationer skickas till den mailadress ni har registrerat i portalen.
Pappersfakturor – reklamationer skickas till den mailadress som står på fakturan. Saknas mail skickas reklamationen per post.
Om ni önskar byta mailadresser för felåterföringsmail, uppdatera er Transaction Order och skicka in i Word-format till och ange ”uppdatering av felåterföringsmail” i ämnesraden.
För uppdatering av information i BEAst se portalens användarmanual till höger.
Fakturan betalas 30 dagar efter fakturadatum om inte något annat är avtalat.
För att få Skanskas GLN-nummer behöver du registrera dig för anslutning till EDI-fakturering. Det gäller leverantörer som skickar över 50 fakturor per år.
Registrera dig här för EDI-fakturering
Guide E-faktura
Mejla fakturan till:
Skanska räknar inte en mejlad pdf-fil/tif-fil som elektronisk faktura då hanteringen av dessa sker på samma sätt som fysiska fakturor.
Endast en pdf-fil/tif-fil per faktura och mejl. Eventuellt underlag, tidrapporter och annat som tillhör fakturan skall vara inscannat tillsammans med själva fakturan i den PDF-fil som bifogas i mejlet.